آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1382 اولین فضانورد چین با موفقت راهی فضا شد


اولین فضانورد چین با موفقت راهی فضا شد

به گزارش خبرگزاری دولتی چین(شینهوا)،اولین فضانورد این کشور امروز صبح با موفقیت راهی فضا شد.چین سومین کشور پس از روسیه و آمریکا است که توانسته پای انسان را به فضا باز کند .


"یانگ لیوی" (Yang Liwei) فضانورد 38 ساله چینی،ساعت 9 صبح چهارشنبه 23 مهر 1382 به وقت محلی(4:30 بامداد به وقت تهران) بوسیله فضاپیمای Shenzhou V از پایگاه پرتاب واقع در بیابان غربی گبی(Gobi) سفر خود به مدار زمین را آغاز کرد.

"یانگ لیوی" خلبان سابق نیروی هوایی چین است و قرار است قبل از بازگشت به زمین و فرود در مغولستان،بوسیله فضاپیمایShenzhou V" " چهارده بار بدور زمین بگردد.این فضاپیما بوسیله موشک"March 2-F" تنها 10 دقیقه پس از پرتاب،در ساعت 4:40 بامداد به وقت تهران،در مدار زمین قرار گرفت.

چین سومین کشور پس از روسیه وآمریکا است که توانسته پای انسان را به فضا باز کند .در محل پرتاب این فضاپیما، "هو جین تائو" رئیس جمهور چین و دیگر رهبران بلندپایه چینی حضور داشتند.

42 سال قبل، فضانورد روسی "یوری گاگارین"،بعنوان اولین انسان،با فضاپیمای "وستوک 1" پای خود را به فضا گذاشت.کمتر از یک ماه بعد،آمریکا نیز اولین فضانورد خود یعنی "آلن شپارد" را رهسپار فضا کرد.

..... و اینک "یانگ لیوی" نام خود را بعنوان اولین فضانورد چینی در تاریخ ثبت کرد.