آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1382 شناسایی سلولهای سرطانی با استفاده از شیوه اخترشناسان!


شناسایی سلولهای سرطانی با استفاده از شیوه اخترشناسان!


دانشمندان هلندی با استفاده از شیوه ای که اخترشناسان به کمک آن به جستجوی سیارات کوچک دراطراف ستارگان می پردازند،اقدام به شناسایی سلولهای سرطانی در مراحل اولیه شکل گیری آنها کردند.

 

p21

مجموعه تلسکوپ های طرح "داروین" برای کشف سیارات اطراف ستارگان بکار می روند. متخصصان پزشکی توانستند از این فناوری برای تشخیص زود هنگام و عکسبرداری از سلولهای سرطانی استفاده  کنند.

 

 

نور زیادی که از ستارگان منتشر می شود،باعث می شود کشف سیارات احتمالی در اطراف آنها بسیار مشکل شود.در روشی که ستاره شناسان آژانس فضایی اروپا(اسا) برای حل این مشکل ارائه داده اند،با استفاده از دو یا چند تلسکوپ،سیگنالهای منتشر شده از ستاره ترکیب می شود و با ایجاد یک "گرفت مصنوعی"،اثرات نور ستاره به حداقل ممکن می رسد در نتیجه،امکان مشاهده سیارات احتمالی در اطراف ستاره فراهم می شود.

طرح "داروین" که قرار است توسط آژانس فضایی اروپا(اسا) اجرا شود،شامل مجموعه ای از پنج یا شش تلسكوپ،هریك به قطر یك متر است كه به شكل خوشه ای حول یك مركز قرار می گیرند.این تلسكوپها تشكیل شبكه ای از گیرنده ها را می دهند كه بطور همزمان،به آشكارسازی نور ستاره می پردازند.سپس با تركیب سیگنال دریافتی توسط هریك از گیرنده ها،می توان نور ضعیف بازتابی از اجرام نزدیك به ستاره (مانند سیاره ها) را آشكار كرد.این گیرنده ها در طیف فروسرخ كه برای آشكارسازی سیگنال های ارسالی از ذرات غبار و مقایسه با سیارات صخره ای و زمین مناسب است كار می كنند.

اخیرا دانشمندان سازمان تحقیقات ملی هلند،فناوری بکار رفته در عکسبرداری از سیارات را برای تهیه تصاویر با دقت تفکیک بسیار بالا از پوست و بافت بدن بکار بردند.البته قبلا نیز از این روش برای مطالعه تغییرات رگهای خونی و شبکیه چشم استفاده می شد ولی این اولین بار است که از آن برای تشخیص سلولهای سرطانی که در مراحل اولیه رشد خود قرار دارند استفاده می شود.

این اولین بار نیست که علوم فضایی و ستاره شناسی به یاری پزشکی آمده اند؛قبلا نیز متخصصان با انجام تغییرات در یک برنامه رایانه ای که در اصل برای یافتن منابع پرتو ایکس در فضا طراحی شده بود،موفق به تشخیص زود هنگام نوعی بیماری پوستی شده بودند.برنامه اصلی،برای بلوکه کردن نویزی که در سیگنالهای فضایی وجود داشت و مانع دریافت سیگنالهای مربوط به انفجارهای ابرنواختری می شد نوشته شده بود.

 

منبع : www.spaceflightnow.com