افزایش روشنایی مریخ!

با وقوع یک طوفان غبار در قسمت هایی از نیمکره جنوبی مریخ،روشنایی این سیاره،نسبت به قبل کمی بیشتر شده است.از مرداد ماه سال جاری به این سو،فاصله مریخ از زمین رو به افزایش بوده است.در نتیجه،روشنایی ظاهری آن در آسمان کمتر شده است.ولی اخیرا با وقوع یک طوفان غبار در نیمکره جنوبی سیاره سرخ،روشنایی آن در آسمان شب کمی بیشتر شده است!
وقوع این طوفان اولین بار در تاریخ شنبه 22 آذر 1382 توسط "دان پارکر"،رصدگر سیاره ای ساکن فلوریدا به اتحادیه بین المللی ستاره شناسیگزارش شد. بنابر اعلام در روز یکشنبه 23 آذر 1382،این طوفان غباری،بیش از 3000 کیلومتر در جهت غربی-شرقی و حدود 1800 کیلومتر در جهت شمالی جنوبی مریخ  گسترش یافته است.
این طوفان،بخش اعظم یکی از دشتهای کم ارتفاع مریخ،موسوم به "کریس پلانیتیا" که فضانورد وایکینگ در سال 19
76 میلادی بر روی آن فرود آمد را در برگرفته است.از آنجا که ابرهای غباری مریخ،روشنتر از خاک سطح مریخ هستند،نور خورشید بیشتری را بازتاب می کنند و در نتیجه پرنورتر به نظر می رسند.p28

 

بر اساس نورسنجی انجام شده توسط "ریچارد اشمود"،مدیر اجرایی انجمن رصدکنندگان سیاره ای و ماه در ساعت 6 بامداد روز دوشنبه 24 آذر 1382،قدر ظاهری مریخ در اثر این طوفان، 0.17 بیشتر شده است.نیمکره جنوبی مریخ،در حال حاضر،روزهای تابستانی خود را سپری می کند.در این فصل،وقوع طوفان های غبار در سیاره سرخ امری معمول است.

 

 

منبع : www.Astronomy.com