آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1382 اروپا در مریخ:ورود مارس اکسپرس به مدار مریخ


اروپا در مریخ:ورود مارس اکسپرس به مدار مریخ


سرانجام،فضاپیمای "مارس اکسپرس" وارد مدار مریخ شد و مریخ نشین "بیگل-2" نیز بر روی مریخ فرود آمد.

 

p35

مدارگرد "مارس اکسپرس" با روشن شدن موتور اصلی آن به مدت 37 دقیقه،گردش بدور سیاره سرخ را آغاز کرد.

 

 

 فضاپیمای "مارس اکسپرس" پس از 205 روز و طی مسافت 400 میلیون کیلومتر،با روشن شدن موتور اصلی آن به مدت 37 دقیقه،سرانجام در ساعت 6:30 بامداد امروز پنجشنبه 4 دی 1382(به وقت ایران) با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت
با روشن شدن موتور اصلی "مارس اکسپرس"،در عرض 37 دقیقه،سرعت حرکتی آن با سرعت گردش مریخ بدور خورشید برابر شد و درنتیجه،فضاپیما با به دام افتادن در میدان گرانشی مریخ،گردش بدور سیاره سرخ را آغاز کرد.

 مدارگرد "مارس اکسپرس" در حال حاضر در مدار استوایی بسیار کشیده ای بدور مریخ می گردد که چند هزار کیلومتر از این سیاره فاصله دارد.مدار این فضاپیما در هفته آینده،به تدریج بگونه ای تصحیح می شود که فاصله متوسط آن از مریخ حدود 414 کیلومتر شود.از این فاصله،"مارس اکسپرس" می تواند مطالعه بر روی جو،ساختارهای سطحی و زیرسطحی مریخ را آغاز کند."مارس اکسپرس"،اولین ماموریت آژانس فضایی اروپا(اسا) به سیاره سرخ است.
 

 

طرح از گروه بیگل-2 

 

همچنین،طبق برنامه،مریخ نشین "بیگل-2" که اواسط روز جمعه 28 آذر،از این فضاپیما جدا شده بود،بایستی حوالی ساعت 06:23 بامداد امروز پنجشنبه 4 دی 1382(به وقت ایران)،به کمک چترهای بازشونده و کیسه های هوایی مخصوص بر روی سطح مریخ فرود آمده باشد.با اینحال،مدارگرد "ادیسه مریخ" ناسا که سه ساعت پس از فرود مریخ نشین "بیگل-2" از بالای محل فرود آن عبور کرد،موفق به دریافت هیچ پیام رادیویی از این مریخ نشین نشد!
به گفته "کولین پیلینگر"،مسوول اصلی مریخ نشین "بیگل-2"،تا ساعت 9:59 بامداد امروز پنجشنبه 4 دی 1382(به وقت ایران)،هیچ سیگنال رادیویی از "بیگل-2" توسط مدارگرد "ادیسه مریخ" ناسا به زمین مخابره نشده است.
  

 

 

محل فرود "بیگل-2": آبگیر "ایسیدیس پلانیتیا"

 

به عقیده وی،این لزوما به معنای صدمه دیدن مریخ نشین در هنگام فرود نیست؛محتمل ترین توضیح این است که آنتن های "بیگل-2" دقیقا در جهت مدارگرد "ادیسه مریخ" ناسا قرار نداشته اند.دومین فرصت برای دریافت سیگنال از این مریخ نشین،بین ساعت 01:30 تا 03:30بامداد جمعه 5 دیماه(به وقت ایران) است.

"بیگل-2" باید سیگنالی را با بسامد خاص بفرستد تا تلسکوپ رادیویی لاول در "جردل بنک" (
Jordell Bank) انگلستان بتواند آن را دریافت کند. قبل از جدا شدن مریخ نشین "بیگل-2" از فضاپیما،رایانه آن بگونه ای برنامه ریزی شده بود تا به محض فرود بر روی سطح سیاره،تا قبل از اواخر بعدازظهر(به وقت مریخ)،مریخ نشین را فعال کند.صفحات خورشیدی "بیگل-2" نیز باید تا قبل از غروب خورشید در مریخ باز و باتری های مریخ نشین شارژ شوند.

 

 منبع : www.esa.int, www.beagle2.com