گزارش ها گزارش های نجوم گزارش روز نجوم در پارک ملت تهران


گزارش روز نجوم در پارک ملت تهران

پارك ملت تهران، عصر جمعه، ميعادگاه اهالي نجوم با كودكان، نوجوانان و خانواده‌هايي بود كه در هوايي دلپذير براي استفاده از برنامه‌هاي متنوع روز نجوم در اين بوستان گرد هم آمده بودند.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همزمان با پنجاه شهر در سراسر كشور، در تهران هم جمعي از منجمان آماتور عصر ديروز با تلسكوپ‌هاي خود به ميان مردم آمده بودند تا در نخستين روز از هفته نجوم، زيبايي‌هاي آسمان را با همشهري‌هاي خود قسمت كنند.

اتحاديه بين‌المللي نجوم (Astronomical League) - هماهنگ‌كننده برنامه‌هاي روز جهاني نجوم - شنبه دوم ماه مي (12 ارديبهشت ماه) را به عنوان روز جهاني نجوم در سال 2009 اعلام كرده و انجمن نجوم ايران و بسياري از گروه‌هاي نجومي با توجه به‌ تعطيلي روز جمعه در ايران و با هدف جذب خانواده‌ها و عموم مردم طبق شيوه مرسوم در سال‌هاي اخير مراسم روز جهاني نجوم را جمعه در سراسر كشور برگزار كردند.

مراسم اصلي انجمن نجوم ايران در روز جهاني نجوم شامل برنامه‌هاي متنوع از جمله برپايي 50 غرفه‌ در زمينه آشنايي با جذابيت‌هاي نجوم، سخنراني‌هاي علمي و ترويجي، غرفه كودك (نمايش تئاتر، گريم، نقاشي)، رصد عمومي با دهها تلسكوپ، معرفي شخصيت‌هاي علم نجوم و ... در محل پارك ملت تهران برگزار شد.

در اين مراسم كه با استقبال وسيع مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان مواجه بود، بازيگراني با گريم و پوشش خاص در نقش دانشمندان ايراني و خارجي عرصه نجوم، اطلاعاتي را درباره شخصيت، فعاليت و خدمات علمي اين دانشمندان به مردم ارائه كردند.

علاوه بر آن حدود 10 تلسكوپ در ابعاد مختلف براي رصد خورشيد و ماه زيرنظر منجمان آماتور در اختيار بازديدكنندگان قرار داشت كه در اين بخش نيز حاضران علاقمند در صف هاي طولاني منتظر رصد خورشيد و ماه نيمه بودند.

دكتر قنبري، رييس انجمن نجوم ايران در حاشيه اين مراسم به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اتحاديه نجوم هر سال يكي از روزهاي 15 آوريل تا 15 مي را كه نزديك‌ترين روز از تعطيلات آخر هفته به زمان «تربيع اول ماه» است به عنوان روز جهاني نجوم انتخاب مي‌كند. با توجه به‌ اختلاف روز تعطيل آخر هفته در ايران و نيز با هدف جذب خانواده‌ها و عموم مردم در برنامه‌هاي روز نجوم، انجمن همانند سال‌هاي گذشته مراسم روز جهاني نجوم را با همكاري گروه‌هاي مختلف نجومي در سراسر كشور، يك روز زودتر در 11 ارديبهشت ماه برگزار كرد و در اين روز تلاش شد با برنامه‌هاي مختلف علم نجوم در قالبي جذاب و قابل انتقال به عموم مردم معرفي و ترويج شود.

وي افزود: بزرگداشت روز و هفته نجوم در سال جاري كه به عنوان سال جهاني نجوم نامگذاري شده از اهميت مضاعفي برخوردار است.

قنبري با بيان اين كه نجوم ارتباط بسيار نزديكي با زندگي بشر دارد، تصريح كرد: انسان از زماني كه چشم باز مي‌كند، آسمان را چه در روز و چه در شب مشاهده مي‌كند. ساعت، تاريخ، سال، ماه و هفته كه ارتباط مستقيمي با زندگي روزمره انسان دارد، از جمله مسايلي است كه وابسته به محاسبات نجومي است. از سوي ديگر پديده‌هاي نجومي، نگاه بشر را به زندگي و هستي تغيير داده است و همواره توصيه شده كه در نگاه به آسمان، در اجرام آسماني و رفت و آمد آنها تدبر شود.

رييس انجمن نجوم ايران با اشاره به اهميت و نقش دانش نجوم در گسترش مرزهاي دانش و پيشرفت‌هاي فن‌آوري، نگاه تجملي و لوكس تجلي كردن علم نجوم از سوي برخي افراد را مورد نكوهش قرار داد و گفت: با توجه به اهميت نجوم به عنوان يك حوزه جامع علمي نبايد به آن به عنوان فعاليتي شيك و تجملي نگاه كرد و بايد سرمايه‌گذاري و توجه خاصي به گسترش اين علم در كشور صورت گيرد خصوصا اين كه به علت تجهيزات گران‌قيمت به كار رفته در فعاليت‌ها و تحقيقات نجومي، سرمايه‌گذاري‌ سنگيني در اين بخش لازم است به عنوان مثال يك تلسكوپ سه متري اپتيكي حداقل حدود 15 تا 20 ميليون دلار هزينه در بر دارد كه براي كسب اطلاعات از فاصله چند ميليون سال نوري به اين ابزار نياز است.

قنبري تصريح كرد: از زماني كه شاخه آماتوري انجمن نجوم شكل گرفته است، تعداد آماتورهاي كشور به حدود 10 هزار نفر رسيده اند كه نشان دهنده علاقمندي مردم به اين علم است. البته تامين نيروهاي حرفه‌يي كافي در اين حوزه و جبران عقب‌ماندگي‌هاي موجود كه نيازمند توسعه تحصيلات دانشگاهي است، چند سالي به طول مي‌انجامد و هنوز در بخش حرفه‌اي مشاهده‌اي در نجوم ضعيف هستيم كه البته بخش عمده‌اي از مشكل ناشي از نبود ابزار‌هاي گران قيمت لازم است كه اميدواريم با افتتاح رصدخانه ملي ايران اين مشكل برطرف شود.

وي با تاكيد بر اين كه مكان رصدخانه اهميت زيادي در استخراج نتايج پيش‌بيني شده دارد، تصريح كرد: تعدادي از رصدخانه‌ها كه در برخي كشورهاي دنيا مانند تركيه ساخته شده است، به دليل عدم دقت كافي در مكان‌يابي كارايي چنداني ندارند لذا نبايد در اين زمينه شتابزده عمل كرد.

بابك مشمولي ــ دبير اجرايي همايش روز نجوم ــ هم با بيان اين كه امسال نهمين سالي است كه مراسم روز نجوم در ايران برگزار مي‌شود، گفت: از سالهاي دور رصدخانه‌هاي موجود علاقه داشتند روزي را به مردم اختصاص دهند تا آنها از امكانات رصدخانه استفاده كرده و با دانش نجوم و زيبايي‌هاي آن آشنا شوند كه با تعيين روز جهاني نجوم از سوي اتحاديه بين‌المللي نجوم اين فرصت فراهم شد.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار كرد: همايش روز نجوم تقريبا در نصف كشورهاي دنيا برگزار مي‌شود و در حال حاضر در 50 شهر كشور در تمامي استانها برگزار مي‌شود.

مشمولي با اشاره به اهميت علوم نجوم، رنسانس را ناشي از پيشرفت‌هاي نجوم خواند و اظهار كرد: فعاليتهاي گاليله و كپرنيك و ايجاد تحول در نوع نگاه بشر زمينه ساز رنساس شد.

وي در عين حال گفت: عدم درك علمي و ندانستن كاربرد علم نجوم موجب شده كه سرمايه‌گذاري‌ چنداني در اين زمينه صورت نگيرد.

منبع : ایسنا