گزارش ها گزارش های نجوم گزارش روز جهانی نجوم در گنبدکاووس


گزارش روز جهانی نجوم در گنبدکاووس

انجمن نجوم شهرستان گنبد كاووس با حمايت پژوهش سراي دانش آموزي جابر بن حيان و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره 2 برنامه هاي هفته نجوم را به شرح زير به اجرا درآوردند:

 * برپایی نمایشگاه نجوم

 این نمایشگاه شامل عکس ، پوستر ، کتاب ، سی دی ، مجله نجوم ، تلسکوپ ، ماکت ماهواره های سفیر ، امید و بشقاب پرنده ؛ هم چنین غرفه فروش عکس و نرم افزار و فیلم بود .

این نمایشگاه به مدت ۴ روزدر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شماره2 (بلوار دانشجو-پارك شهيد فهميده) برپا بود که طی این مدت بیش از یک هزار نفر از علاقمندان به نجوم ، دانشجویان ، خانواده ها و دانش آموزان مقاطع مختلف مدارس گنبد از آن دیدن کردند .

 

* مسابقه ی نقاشی کودکان

به مناسبت هفته ی نجوم مسابقه ی نقاشی کودکان با موضوع پرواز در فضا در محل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شماره ی 2گنبد برگزار شد.

20 تن از اعضای پسر گروه سنی (ج) – کلاس های چهارم و پنجم دبستان - در این مسابقه به رقابت پرداختند. این رقابت در قالب 4 گروه 5 نفره و با استفاده از تکنیک حکاکی روی پاستل اجرا گردید که در پایان یک گروه به عنوان برگزیده معرفی شد .

  

* زنگ نجوم در مدارس گنبد

با همكاري مديريت آموزش و پرورش شهرستان گنبد برای اولین بار زنگ نجوم در كليه آموزشگاههاي شهرستان گنبد به صدا در آمد.

روز سه شنبه 8اردیبهشت مصادف با اولین روز هفته نجوم ، زنگ نجوم در دبیرستان قائمیه با حضور مدیر آموزش و پرورش ، معاونین ، مدیران مدارس و هم چنین چند تن از اعضای فعال انجمن نجوم گنبد آسمان ساعت 9صبح به صدا درآمد .

در این مراسم آقای آخوندی مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس مطالبی در راستای ترویج علم نجوم در شهرستان گنبد بیان نمود و ساخت یک رصد خانه را به دانش آموزان وعده داد .

 

در پایان بیانیه انجمن نجوم توسط یکی از اعضای انجمن نجوم قرائت شد.

 

 

بيانيه روز جهاني نجوم (11 اريبهشت 1388)

 

به نام خالق آسمان و زمین

« بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرد » «سوره عنکبوت / آيه20»

 

بي شك آسمان با تمام پديده هاي شگفت انگيزش، همچون خلقتي گمگشته، جاي بسي مشاهده، تفكر و تامل دارد. بر همین اساس شعار " بر شما باد کشف جهان" برای سال 2009 میلادی- سال جهانی نجوم- برگزیده شده است.

اینک در آستانه یازدهم اردیبهشت ماه، روز جهانی نجوم قرار داریم، روزی که همه دوستداران به علم زیبای نجوم هر ساله آنرا جشن می گیرند و تلاش می کنند تا در ترویج این علم زیبا و شگفت آور از یکدیگر سبقت بگیرند. در همین راستا انجمن نجوم گنبد کاووس

 

برنامه های ویژه ای را از هشتم تا یازدهم اردیبهشت ماه 1388 اجرا خواهد كرد که از مهمترین آنها می توان به موارد ذيل اشاره نمود:

-  نمايش فيلم و برگزاری نمایشگاه کتاب، پوستر، نرم افزار و ... نجومی در محل کانون پرورش فکری كودكان شماره 2 واقع در بلوار دانشجو، پارك شهيد فهميده در روزهاي سه شنبه8/2/88 الي پنج شنبه10/2/88 ساعت9الي12صبح-2الي6عصر (با هماهنگي قبلي)

-  برگزاری شب رصدی در روز یازدهم اردیبهشت در محل باغ ملی ساعت 7:30 عصر

 امید است جوانان فرهیخته این شهرستان بتوانند با بهره گیری از فعالیتهای گروهی موجود در انجمن نجوم گنبد کاووس ضمن شناخت طبیعت آسمان از اين علم لذت ببرند.

 

با آرزوی داشتن زمینی سبز و آسمانی پرستاره

انجمن نجوم گنبد کاووس

 

 

 * فستیوال فیلم های نجوم

به مناسبت هفته نجوم فستیوال نمایش فیلم های نجوم به مدت 3 روز در سالن نمایش کانون پرورش فکری شماره 2 گنبد برگزار گردید .

فیلم ها در 2 نوبت صبح و بعد از ظهر و 4 سانس به نمایش درآمد و در مجموع بیش از 450 نفر از آن ها دیدن کردند .

 

* ششمين باشگاه نجوم

 

ششمین باشگاه نجوم گنبد هم زمان با هفته نجوم در سالن همايشهاي کانون پرورش فکری شماره 2 گنبد برگزار گردید .

برنامه های این همایش عبارت بود از :

- خوشامد گویی و ارایه گزارشی کوتاه توسط منصور آق مربی مرکز

- اخبار نجومی توسط خانم الهه قزلسفلو

- سمینارعلمی با موضوع ساختار و شناخت کهکشان های LSB توسط آقای آتیلا پرو

- سخنرانی آقای میرحسینی معاون فرماندار گنبد

- ویدئو کنفرانس آقای آروین صداقت کیش ، سرپرست هیات علمی انجمن اخترشناسی شیراز و ویراستار سایت مجله ی نجوم با موضوع طبقه بندی کهکشان ها

- نمایش فیلم

هم چنین برنامه رصدی برای پایان همایش در نظر گرفته شده بود که به علت نامساعد بودن هوا اجرا نشد .

 

* رصد همگانی در پارک قابوس

انجمن نجوم گنبد آسمان به مناسبت 11 اردیبهشت روز جهانی نجوم اقدام به برگزاری رصد عمومی و همگانی در پارک قابوس نمود .

 این فعالیت علمی با استقبال گسترده و غیرقابل تصور برگزار کنندگان روبرو شد به طوری که اکثر خانواده ها تداوم این گونه فعالیت های علمی را خواستار شدند .

طی این برنامه با استفاده از 2 دستگاه تلسکوپ بیش از 300 نفر از کودکان ، نوجوانان ، دانشجویان و خانواده ها توانستند ماه را رصد کنند . بسیاری از کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ سالانی که برای نخستین بار چاله های ماه را با استفاده از تلسکوپ رویت می کردند با شور و شوق زایدالوصفی خواستار برگزاری برنامه ای رصدی بیشتری بودند .

در برگزاري اين برنامه همكاري فرمانداري، شهرداري و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گنبد قابل تقدیر بود . همچنين از آقاي رضا اميري مسئول قصر بادي پارك و آقايان طاهر بهمني از دبيرستان سروش و تايماز عليزاده از دبيرستان نمونه كه با آوردن تلسكوپهاي شخصي خود برنامه رصدي را كاملتر كردند و كليه اعضاي فعال نجوم كه در تمام مراحل برنامه هفته نجوم ما را ياري كردند كمال تشكر را داريم.

 

 

 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image