گزارش ها گزارش های نجوم گزارش روز جهانی نجوم در تبریز


گزارش روز جهانی نجوم در تبریز

انجمن نجوم آیاز تبریز برای چهارمین سال متمادی همراه با دهها انجمن دیگر برنامه هایی برای این روز برگزار کرد. این انجمن در چهارمین سال فعالیت خود توانست بار دیگر قدمی در راه ترویج این علم بردارد و نقشی هرچند کوچک در شناساندن این طبیعت فراموش شده داشته باشد. برنامه های انجمن نجوم آیاز همان طور که برنامه ریزی و اعلام شده بود، روز جمعه ۱۱ اردیبهشت از ساعت ۵ عصر شروع و تا ساعت ۲۱ شب ادامه داشت.


 

 بر خلاف سال های دیگر که آیاز روز جهانی نجوم را در پارک معروف ائل گلی برگزار می کرد، امسال مراسم خود را در مرکز شهر و کنار یکی از بنا های شناخته شده و بی نظیر ایران زمین یعنی مسجد کبود به اجرا رسانید. مسجد کبود که به "فیروزه ی اسلام" شهرت یافته، محوطه ای مناسب و رواق هایی به دور آن دارد که مکانی بسیار مناسب برای برگزاری چنین مراسمی می باشد.

برنامه شامل غرفه های شرح موضوعات مختلف نجوم بود که در زیر به برخی از این غرفه ها با شرح اندک می پردازیم:

- غرفه معرفی اجرام آسمانی: در این غرفه سعی داشتیم بازدید کنندگان و علاقه مندان را با اجرام آسمانی و ماهیت و شکل و اندازه آن ها آشنا کنیم تا مقدمه ای برای حضورشان در غرفه های دیگر با شرح جزئیات بیشتر باشد. همچنین در این غرفه بروشور معرفی مختصر نجوم و اجرام سماوی نیز توزیع می شد.

- مجموعه غرفه های منظومه شمسی: این غرفه ها شامل مباحث مختلف در مورد منظومه شمسی می شد. مباحثی چون شهاب ها و دنباله دار ها ، ماه و زمین ، اجرام منظومه شمسی

- مجموعه غرفه های تحول ستارگان: این غرفه ها هم شامل چهار بخش مختلف در تولد تا مرگ یک ستاره بودند. (فضای میان ستاره ای و سحابی ها ، تولد ستارگان ، تحولات دورنی ستارگان ، مرگ ستارگان)

- غرفه صورت های فلکی: در این غرفه بعد از تعریفی کلی از صورتهای فلکی، از فایده ها و استفاده های امروزی این مبحث صحبت می شد و تعدادی از داستان ها و افسانه های مرتبط با شخصیت ها و اشیاء صور فلکی برای بازدیدکنندگان بازگو شد.

- غرفه کیهان شناسی: در این غرفه مطالبی از کیهان شناسی و فرا کهکشانی گفته می شد و در مورد عالم هستی و پیدایش و بسیاری از مطالب دیگر برای علاقه مندان شرح داده می شد.

- غرفه تلسکوپ و رصد: این غرفه به شرح انواع تلسکوپ ها و نحوه کار آن ها می پرداخت و به طور کلی اطلاعاتی از ابزار های رصدی و نحوه استفاده از آنها در رصد ها و اطلاعاتی در مورد کلیت رصد به علاقه مندان داده می شد.

- غرفه نجوم برای کودکان: در غرفه کودکان، شوق و ذوق کودکانه ی منجمان آینده جدی گرفته می شد و فرصتی برای شکوفایی استعداد ها و علایق درونی کودکان داده می شد. کودکان تشویق به نقاشی از اجرام سماوی یا هر چیز دیگر از نجوم می شدند و با هدیه ای کوچک خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن آینده سازان کشور بر جا گذاشته می شد.

البته بعد از تاریک شدن هوا شرایط برای پخش فیلم ها و اسلاید های نجومی محیا شد که پخش این تصاویر با توضیحات یکی از اعضا همراه بود.

و در انتهای برنامه که هوا به طور کامل تاریک شده بود، دقایقی را به رصد اجرام آسمانی و نشان دادن زیبایی های آسمان به علاقه مندان اختصاص دادیم که البته متاسفانه به خاطر آلودگی نوری و ابرهای پراکنده در آسمان ، نتوانستیم آن چنان که باید و شاید به طور عملی این زیبایی های خدادادی را به نمایش بگذاریم.

در پایان از تمامی کسانی که ما را در اجرای این برنامه یاری کردند بالاخص شهرداری منطقه ۴ ، پژوهشسرای دانش آموزی (ناحیه ۳) ، و سازمان میراث فرهنگی استان تشکر و قدر دانی می نماییم.

 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image
 
Image

 

نگارش یافته توسط انجمن نجوم آیاز تبریز