گزارش ها گزارش های نجوم گزارش برگزاري روز نجوم در زنجان


گزارش برگزاري روز نجوم در زنجان

روز نجوم، روزي است که منجمان آماتور در آن تمام تلاش خود را مي کنند تا مردم را با زيبايي هاي آسمان آشنا کنند. ولي روز نجوم امسال با روز هاي نجوم سال قبل تفاوت داشت. امسال روز نجوم در سال نجوم قرار داشت و ما بايد نسبت به سال هاي قبل تلاش بيشتري مي کرديم. در زنجان نيز انجمن نجوم آيتان زنجان به عنوان متولي برگزاري سال جهاني نجوم در زنجان با همکاري گروه نجوم دانشگاه زنجان و گروه نجوم مرکز استعدادهاي درخشان شهيد بهشتي اقدام به برگزاري روز نجوم در شهر زنجان کردند. ما از چند هفته پيش براي برگزاري هفته نجوم و به خصوص روز نجوم برنامه ريزي کرده بوديم. هفته نجوم از روز پنجم تا يازدهم ارديبهشت ماه بود.

 در طول اين هفته هر شب سعي شد تا در نقاط مختلف زنجان برنامه رصد عمومي داشته باشيم که در زير محل هاي برگزاري اين رصدها آورده شده اند:

 

 

يکشنبه 6 ارديبهشت : رصد عمومي در مقابل مرکز تحصيلات تکميلي در علوم پايه زنجان از ساعت 19-23

دوشنبه 7 ادريبهشت : رصد عمومي در بلوار آزادي از ساعت 19-23

سه شنبه 8 ادريبهشت : رصد عمومي در بلوار دارلقرآن کريم از ساعت 19- 23

چهار شنبه 9 ادريبهشت : رصد عمومي در ميدان قائم از ساعت 19-23

پنج شنبه 10 ادريبهشت : رصد عمومي در ميدان استقلال از ساعت 19-23

 

بعد از انجام چند جلسه همانگي بين گروه هاي همکار اين بار نيز براي برگزاري روز نجوم مرکز رفاهي تفريحي ائل داغي زنجان به عنوان محل برگزاري اين روز انتخاب شد. مراسمي که از طرف ما براي گراميداشت روز نجوم تدارک ديده شده بود شامل برنامه هاي گسترده اي ميشد که هماهنگي و برگزاري آنها واقعا سخت بود ولي با تمام تواناييهايي که در انجمن نجوم آيتان، که تجربه زيادي در برگزاري برنامه هاي اينچنيني را داشته، و با کمک خداوند موفق به برگزاري اين روز شديم. برنامه ما براي اين روز از ساعت 16 الي 23 شب بود. افرادي که در اين روز بايد با ما همکاري مي کردند ظهر روز 11 ارديبهشت در محل مورد نظر حاظر شدند تا مقدمات کار را براي بعد از ظهر آماده کنيم. با تلاشي فراوان توانستيم تمامي امکانات لازم را براي برگزاري اين روز فراهم کنيم. غرفه هاي گوناگوني براي اطلاع رساني صحيح به مردم آماده کرده بودايم که برخي از آنها عبارتند بود اند از : غرفه آلوده گي نوري که شعار اصلي روز نجوم امسال بود، شهاب و شهاب سنگ ها، کهکشانها و سحابي ها، عکاسي نجومي، سيارات، صورت هاي فلکي، مريخ نشين فينيکس، ماهواره اميد، ايستگاه فضايي، ساخت ماکت، نرم افزار هاي نجومي، زمين و خطرات آن ، پخش فيلم هاي نجومي و اسلايد نجومي، و غرفه ويژه رصد که ما در اين غرفه تعداد بسيار زيادي تلسکوپ بزرگ داشتيم، که به علت نامساعد بودن هوا نتوانستيم اقدام به رصد آسمان کنيم. با نزديک شدن به ساعت 16 کار ما آغاز شد و به تدريج مردم به سمت غرفه ها آمدن و در مدت زمان کوتاهي سيل عظيمي از جمعيت در بين غرفه ها مشاهده مي شد. با حضور استاد گرامي جناب آقاي پروفسور سعدالله نصيري قيداري مدير طرح مکان يابي رصد خانه ملي ايران و نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي، بازديد مردم به اوج خود رسيد ، به طوريکه ديگر جاي خاي براي ايستادن در بين غرفه ها نبود. البته هراز چندگاهي رگبارهاي پراکنده ي باران به وقوع مي پيوست، اما خوشبختانه تاثيري در اشتياق مردم براي آشنايي با نجوم نداشت. اين برنامه تا حوالي ساعت 23 شب ادامه يافت، و در اين چند ساعت بيش از دو هزار نفر از غرفه هاي ما بازديد کردند و يک روز واقعا به ياد ماندني را در خاطرات همه به جا گذاشتند. اميدوارم که خاطره ي چنين روزهايي در آينده بار ديگر در ذهن ها تداعي شود. در پايان از تمامي کساني که ما را در اين روز ياري کردند تا مراسم گراميداشت روز نجوم به خوبي هرچه تمامتراجرا شود کمال تشکر را داريم. 

 

 

 
 
 
 
 

 

امير علي نصيري

 منبع : www.Aytan.ir