اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری بازبینی اوباما از برنامه های فضایی و شاتل ها


بازبینی اوباما از برنامه های فضایی و شاتل ها

وزارت اوباما به کارهایی که بشریت در فضا انجام داده و چگونگی رسیدن به آنها، نگاه تازه ای دارد. کاخ سفید از Norman Augustine، نیروی اجرایی اسبق هوافضا، خواست تا مرور فعالیت های بشری ناسا را بر عهده گرفته و تا آگوست ارایه نماید. آژانس فضایی ایالات متحده در سال آینده شاتل خود را برکنار می کند و در حال حاضر بر روی سیستم جدید حمل و نقل افراد کار می کند. این سیتم در حدود 2015-2014 ارایه می شود. این تعویض از نظر معماری و ساخت بسیار شبیه

سیستم آپولو قدیم است.

کار بر روی کپسول Orion و پرتاب Aresآن در 2005 و به دنبال درخواست رئیس جمهور بوش و دیدگاهش برای کاوش فضا شروع شد. هدف رسیدن به یک حمل کننده سرنشین و تکنولوژی راکتی بود که بتواند به آنسوی مدار پایینی زمین برود، به ماه بازگردد و مواردی دیگر.

 

پانل Augustineارزیابی خواهند کرد که آیا این تکنولوژی درست. دانشمند ارشد کاخ سفید، John Holdren، گفت: «عاقلانه است که بخواهیم مروری بر برنامه های فضایی بشر داشته باشیم که هدفمند بوده و سرمایه بزرگی هم برای سهام دولتی و هم مراکز علمی به شمار می رود.

ناسا در حال حاضر بیش از 250 میلیون دلار (190 مییون یورو، m170 میلیون پوند) در ماه بابت فعالیت های تعویضی و تحت نظارت برنامه صورفلکی خرج می کند.

هزینه ها در طی برنامه مرور و بازنگری ادامه خواهد داشت. آژانس در حال آماده شدن برای پرتاب یک راکت آزمایشی است که متشکل از جنبه های اساسی وسیله Ares جدید است.

آژانس در بیانیه ای اظهار داشت: «مرور برنامه های پرواز فضایی انسان در ایالات متحده، برنامه های پیشرفتی ناسا و متغییرهای احتمالی را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

 

هدف، ارتقاء و بهبود اختیاراتی است که سلامت برنامه منتقدان سوالاتی در حوزه تکنیکی صورفلکی و توانایی ناسا در مدیریت این هزینه ها پرسیده اند. برخی گفته اند پرتاب کننده های Ares باید به خاطر راکت های جدید کنار گذاشته شوند.

بودجه پیشنهادی ناسا برای سال اقتصادی 2010، 69/18 بیلیون دلار اعلام شد. که به منزله 600/903 دلار افزایش یا 5 % بودجه در سال 2009 می باشد. بر اساس تمام موارد گفته شده رئیس جمهور اوباما در صدد اضافه نمودن 2 بیلیون دلار در برنامه بودجه ناسا برای 2009 و 2010 است.در مقایسه آژانس فضایی اروپایی تنها حدود 3 بیلیون یورو در سال، برای این فعالیت ها صرف می کند.

رئیس جمهور اوباما هنوز برای مدیر ناسا نامی را بیان نکرده، Christopher Scolese همچنان هدایت و رهبری آژانس را بر عهده دارد.

 

Scolese در زمینه مرور و بازبینی پروازهای فضایی بشر، به اسوشیئیتد پرس گفت: « به طور کاملاً واضح اگر در مسیر غلطی هستیم باید تغییر کنیم. اگر از من می پرسید آیا به نظرم در مسیر اشتباهی هستیم، نه، این طور فکر نمی کنم.»

 

منبع : Noojum.com

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا