اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری هدایت اولین آزمایشات مجموعه چترهای راکت Ares I توسط ناسا


هدایت اولین آزمایشات مجموعه چترهای راکت Ares I توسط ناسا

آزمون مجموعه چترهای  راکت Ares I در 20 می توسط ناسا و مهندسین صنایع در منطقه مانور نظامی ارتش ایالات متحده در نزدیکی یوما، آریزونا انجام گرفت. چتر اصلی به منظور آهسته نمودن روند کاهش سرعت سریع موتور طراحی شده و این امکان را فراهم می آورد تا بتوان آن را برای پروازهای آتی حفظ نموده و مورد استفاده قرار داد.

Ares I اولین وسیله پرتابی است که برای "برنامه صور فلکی ناسا"  طراحی شده است و در دهه آینده کاوشگران را به ایستگاه فضایی بین المللی، ماه و مقاصد دورتر خواهد فرستاد. چترهای اصلی – بزرگترین چتر راکتی که تا کنون ساخته شده –  هرکدام 150 فوت قطر و 2000 پوند وزن دارد. این چترها به عنوان عناصر مرکزی سیستم کاهش سرعت راکت عمل نموده و شامل یک چتر خلبان، یک چتر ضمیمه (به عنوان ترمز) و چترهای اصلی است. همه در یک مجموعه قرار گرفته اند. چترهای اصلی در یک زمان باز شده و کشش لازم برای آهسته کردن سرعت موتور راکت جامد عظیم را فراهم می نماید و  فرود آرام و ایمنی در اقیانوس را تضمین می کند.

Ron King مدیر سیستم های کاهش سرعت اولین مرحله Ares I در مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا واقع در هانتس ویل گفت: «آزمایش موفقیت آمیز مجموعه چتر اصلی که امروز انجام شد تاییدی بود بر طراحی و بسط تغییراتی که برای سیستم بازیابی اولین مرحله Ares I انجام داده ایم. ممنون از همکاری بسیار خوب تیم. آزمایشات همان طور که پیش بینی شده بود پیش رفت و تمام عناصری که طراحی کرده بودیم به خوبی عمل کرد.»

مهندسین مرکز مارشال، تیم هدایت کننده این اولین مجموعه آزمایشات چترهای جدید را مدیریت نمودند. این آزمایشات هشتمین سری از آزمایشات سیستم بازیابی چترهای Ares I بود. محققین یک مجموعه بار  به وزن 500/41 پوند را از یک هواپیمای C-17 نیروی هوایی ایالات متحده که در ارتفاع 10000 پایی در حال پرواز بود به پایین انداختند. چترهای پرواز و تمام تجهیزات آزمایشی به خوبی عمل کرد و به سلامت به زمین نشست.

مهندسین آزمایشات را در وضعیت های مختلف و با بارهایی با وزن های متفاوت انجام دادند. آزمایشات بعدی (که برای پاییز 2009 برنامه ریزی شده است) شامل آزمایش تنها یک چتر اصلی است.

سیستم بازیابی که اکنون در حال ارتقا است و در آن از چتر پرواز استفاده می شود شبیه به چیزی است که برای  بوسترهای شاتل فضایی چهار قسمتی استفاده می شود، اما آنها را دوباره طراحی کردند تا ملزومات مورد نیاز جدید اولین مرحله Ares I را تطبیق دهند. Ares I یک بوستر راکت جامد پنج قسمتی است که نسبت به بوسترهای شاتل سریعتر پرواز خواهد نمود و از ارتفاع بالاتری نیز خواهد افتاد.

منطقه مانور نظامی در جنوب غربی  آریزونا، در مرکز صحرای بزرگ سونوران واقع شده است. سالانه بیش از 36000 چتر در این منطقه فرد می آیند. این منطقه نزدیک خطوط آریزونا-کالیفرنیا و در مجاورت رودخانه کلرادو - تقریباً 24 مایل شمال شهر یوما- قرار دارد.

 

 

 

ناسا و ATK آزمایش مجموعه چترهای Ares I، در 20 می 2009 در منطقه مانور نظامی ارتش ایالات متحده  واقع در یوما، آریزونا را با موفقیت هدایت نمودند. اعتبار تصویر: منطقه مانور نظامی ارتش ایالات متحده.

 

 

مرکز فضایی جانسون ناسا "برنامه صور فلکی" را مدیریت می کند. این برنامه شامل راکت Ares I، وسیله پرتاب Ares V، فضاپیمای سرنشین دار Orion، و قمرپیمای Altair می باشد. مرکز مارشال، پروژه های Ares را مدیریت می کند. اعضای مانور نظمی ارتش ایالات متحده واقع در یوما، مکان، تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای انجام آزمایشات چترهای پرواز را برای ناسا فراهم می کند.

منبع: www.noojum.com 

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا