اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری مشاهده آذرخش در مریخ


مشاهده آذرخش در مریخ

اولین شواهد مستقیم از آذرخش (رعد و برق)  در مریخ تشخیص داده شده است. محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از یک شناساگر میکرو ویو (microwave detector) جدید، علائمی از تخلیه الکتریکی در طول طوفان های گرد و غبار سیاره مریخ یافتند. به گفته پروفسور کریس روف این آذرخش ها از نوع خشک بودند. وی گفت: "آنچه بر روی مریخ دیدیم یک سری تخلیه های الکتریکی ناگهانی و بزرگ بود که به وسیله طوفان عظیم گرد و غبار به وجود آمده بود. به طور واضح این پدیده های تخلیه الکتریکی بر روی مریخ با هیچ بارانی همراه نبود. ولی به هرحال احتمال وجود آنها هیجان انگیز است."

 


آزمایشگاه تحقیقات فیزیک فضا در دانشگاه میشیگان، یک شناساگر بسیار دقیق طراحی نموده. این شناساگر قادر به تمایز بین تشعشعات حرارتی و غیر حرارتی است. این دستگاه میکرو طول موج های صادر شده از مریخ را 5 ساعت در روز به مدت 12 روز (بین 22 می و 16 ژوئن 2006) اندازه گیری نمود.

در 8 ژوئن 2006، هم تشعشعات غیر حرارتی و هم یک طوفان گردو غبار مریخی بزرگ اتفاق افتاد. این تنها زمانی بود که تشعشعات غیر حرارتی تشخیص داده شد. تشعشعات غیر حرارتی وجود آذرخش را بیان می دارد.

محققان گفته اند فعالیت های الکتریکی در طوفان های گرد و غبار مریخی نقش مهمی در علوم مریخ دارد. پروفسور نیلتون رنو از دپارتمان علوم  اتمسفریک، اقیانوسی و فضایی گفت: "این حالت شیمی اتمسفر، زیست پذیر بودن و آماده سازی برای تحقیقات انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد. بر طبق آزمایشات انجام گرفته در دهه 1950 حتی امکان دارد فرضیه منشاء حیات را نیز تحت الشعاع قرار دهد."

میشل ساندرا مدیر تکنولوژی و سیستم های تحقیقاتی آزمایشگاه JPL مدیریت فضا و علوم هوانوردی بین المللی و محقق این تحقیق گفت: "مریخ همچنان ما را متحیر می سازد. هر نگاه تازه به سیاره، بصیرت جدیدی به ما می دهد."

یافته های جدید در ژورنال «مقالات تحقیقات ژئوفیزیک» انتشار خواهد یافت.

منبع : www.Noojum.com 

ترجمه نعیمه موحدی از سایت UniverseToday.com