اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری سریع ترین و حساس ترین دوربین نجومی دنیا


سریع ترین و حساس ترین دوربین نجومی دنیا

با استفاده از دوربین فوق سریعی که قادر است 1500 تصویر بسیار شفاف در ثانیه بگیرد، نسل بعدی تلسکوپ های زمینی جهش بزرگی به جلو خواهند داشت. اولین تصاویر چندصد مگاپیکسلی سریع ترین و دقیق ترین دوربین دنیا با تلاش گروهی بین ESO و سه آزمایشگاه فرانسوی (CNRS/INSU) به دست آمده. دوربین هایی مانند این اجزا اصلی نسل بعدی تجهیزات بصری دستگاه های نجومی زمینی و  (VLT) تلسکوپ های بسیار بزرگ ESO هستند. نوربرت هوبین رئیس بخش بصری ESO گفت: "عملکرد این دوربین فوق پیشرفته در دنیا بی نظیر است. این دوربین قادر خواهد بود گام های بزرگی در جهت پیشرفت در زمینه های مختلف مطالعه جهان در پی داشته باشد."

 

 OCam بخشی از تجهیزات VLT نسل دوم به نام SPHERE خواهد بود. یک دوربین سریع مثل این به عنوان جزء ضروری تجهیزات بصری مدرن به کار رفته در بزرگترین تلسکوپ های زمینی مورد نیاز است. عملکرد تلسکوپ های زمینی به دلیل اثرات کدر کنندگی مخدوشگرهای اتمسفری ضعیف است. این مخدوشگرها طوری باعث چشمک زدن ستارگان می شوند که شاعران را به وجد می آورند؛ اما از آنجایی که این مخدوشگرها ظریف ترین جزئیات موجود در تصاویر را محو می کنند باعث ناراحتی و ناامیدی اخترشناسان می شوند.

تکنیک های بصری بر این مشکل فائق آمده است. بنابراین تلسکوپ های زمینی قادر به تولید تصاویر شفافی هستند که گویی این تصاویر از فضا گرفته شده. تکنیک های بصری مبتنی بر اصلاحاتی است که با توجه به تصاویر به دست آمده از دوربین های مخصوص با سرعت بسیار بالا محاسبه شده است. امروزه این سرعت بالا به معنی صدها بار در ثانیه می باشد. دستگاه های نسل جدید به این اصلاحات در سرعت های بالاتر (بیش از یک هزار بار در ثانیه) نیاز دارند. و این زمانی است که OCam پا به میدان می گذارد.

فیلیپ فیوتریر از LAOG فرانسه، هماهنگ کننده پروژه، اظهار می دارد: "کیفیت قدرت اصلاح این تجهیزات شدیداً به سرعت دوربین و حساسیت آن بستگی دارد. اما اینها ملزومات متناقضی هستند، چراکه در حالت کلی هر چه یک دوربین سریع تر باشد حساسیت آن کمتر خواهد بود." علت این که دوربین هایی که به طور معمول برای فیلم های فریم بالا استفاده می شود احتیاج به نور بسیار قوی و شدید دارند نیز به همین خاطر است که البته این دوربین ها گزینه مناسبی برای اهداف نجومی و اخترشناسی نمی باشند.

 

OCam و شناساگر CCD220 آن، که توسط سازنده بریتانیایی تکنولوژی e2v تهیه شده، این مشکل را حل نموده. به طوری که نه تنها در سریع ترین حالت ممکن بلکه همراه با حساسیت بسیار بالا گام بزرگی در عملکرد چنین دوربین هایی برداشته است. در نتیجه ی عملکرد بی نقص هرکدام از دستگاه های حساس الکترونیکی، اغتشاشات زیادی در نتایج به دست آمده از دوربین های CCD دیده می شود. داده های به دست آمده از OCam نسبت به شناساگرهایی که امروزه در VLT استفاده می شود دارای مخدوشگرهایی 10 مرتبه کوچکتر است که باعث می شود حساسیت آن بالاتر رفته و قادر باشد از ضعیف ترین منابع نوری نیز تصویربرداری نماید.

جان لوک گاج از آزمایشگاه اخترفیزیک مارسل در فرانسه و مدیر تیم سازنده دوربین بیان نمود: "ممنون از این تکنولوژی، تمام دستگاه های نسل جدید VLT یا تلسکوپ های بسیار بزرگ ESO قادر خواهند بود بهترین عکس های ممکن را بگیرند، عکس هایی با شفافیت بی نظیر."

هابین می گوید: " الان برنامه هایی در دست اجراست تا شناساگرهای تجهیزات بصری موردنیاز برای تلسکوپ های فوق العاده بزرگ اروپایی 42 متری ESO را ارتقا بخشند. این کار با همکاری همکاران و شرکت های تحقیقاتی صورت می پذیرد." OCam با استفاده از شناساگرهای حساس انگلیسی، سیستم های کنترلی توسعه یافته در فرانسه، همراه با همکاری آلمان و اسپانیا، حقیقتاً یک دستگاه مشترک اروپایی است و به عنوان یک محصول تجاری به طور وسیع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

OCam و CCD220 نتیجه پنج سال کار بوده و با حمایت مالی کمیسیون اروپا، ESO و CNRS-INSU، از پروژه OPTICON ششمین برنامه تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا انجام گرفته است.

 

OCam سریع ترین و دقیق ترین دوربین دنیاست، دوربینی ارتقا یافته در اروپا و بسیار حساس، قادر است 1500 عکس در هر ثانیه بگیرد. OCam به طور ویژه ای طراحی شده و توسط یک تیم از مهندسین فرانسوی از LAM، LAOG و OHP ساخته شده است و از CCD220 ارتقا یافته به وسیله تکنولوژی های e2v استفاده می کند. تکنولوژی به کار رفته در OCam به ESO برده شد تا در تجهیزات نسل دوم تلسکوپ های بسیار بزرگ آن مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع : www.Noojum.com

ترجمه نعیمه موحدی از نشریه رسمی science Daily