اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری کشف راز حلقه های بزرگ یخی


کشف راز حلقه های بزرگ یخی

در آوریل 2009، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی نواحی حلقوی عجیبی در یخ های انتهایی جنوبی دریاچه بایکال (Baikal) مشاهده نمودند. حلقه های عجیبی که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی در آوریل امسال در سطح یخ زده دریاچه بایکال در سیبری مشاهده نمودند یک بار دیگر نیز در سطح دریاچه مشاهده شده بود. گزارشات خبری، این حلقه های یخی را به عنوان پدیده ای مرموز توصیف کرده اند. اما متخصصان می گویند اینها می توانند رازهایی را توصیف نموده و چیز عجیبی نیستند؛ و افزایش گاز متان از کف دریاچه احتمالا دلیل اصلی این پدیده است.


نشر متان می تواند یک حجم فزاینده ای از آب گرم تولید کند؛ این آب گرم به علت نیروی کوریولیس یا پدیده ای که باعث چرخش زمین می شود و یا نیرویی که در تولید گردباد کمک می کند، با یک الگوی مدور شروع به چرخ زدن می کند.

ماریان مور، اکولوژیست دریایی از کالج ولس لی در ماساچوست می گوید: «یک بار حجمی از  آب به زیر یخ سطح دریاچه رسید. آب گرم یخ ها را به شکل یک حلقه گرد ذوب نمود.» ماریان مور به همراه محققان روسی زمان زیادی را صرف مطالعه دریاچه بایکال نموده است. این دریاچه بزرگترین (از نظر حجم) و عمیق ترین دریاچه آب شیرین روی زمین است.

آخرین الگویهای حلقوی شامل یک دایره از یخ نازک بود به طوری که قطر این دایره به 7/2 مایل (4/4 کیلومتر) می رسید و در نهایت منجر به تولید یک سوراخ آب شد. فضانوردان متوجه حلقه های یخی مشابهی هم در سال 1985 و هم در سال 1994 شدند، ماهواره ها نیز مشاهداتی در طول سال گذشته داشتند.

این پدیده برای دولت روسیه چیز تازه ای نیست بطوریکه این مشاهدات در یک وب سایت رسمی وزارت منابع طبیعی مستند شده است.

مور در مصاحبه با LiveScience گفت: «به طور جالبی دولت نیز به مردم اخطار داده است که نشر زیاد و غیر طبیعی متان که در تابستان و پاییز این مناطق اتفاق می افتد خطراتی را برای کشتی ها مطرح می سازد.» وزارت منابع طبیعی روسیه اشاره نمود که نشر تصادفی گاز طبیعی به طور معمول در دریاچه بایکال اتفاق می افتد. و این چنین پدیده هایی هر چند سال یک بار به خلق حلقه های یخی منجر می گردد.

وب سایت وزارت خانه اشاره نود: «اما با توجه به سایز بزرگ آن دیدن یک حلقه بر روی یخ و یا حتی اطراف یک کوه عملاً غیر ممکن است.» دولت روسیه خواستار پایش فضایی دریاچه بایکال به صورت روزانه در سال های اخیر شده است.

با توجه به اظهارات دولت روسیه فعالیت های تکتونیک در اعماق زمین ممکن است محرکی برای چنین رهاسازی گاز متان باشد.

مور متذکر شد که این مطلب به ویژه در همراهی با آب و هوایی که رو به گرم شدن است می تواند اثرات بزرگی بر روی پوشش گیاهی و جانوری غنی دریاچه بایکال داشته باشد. هر دوی این موارد می تواند به ذوب شدن سریع یخ بهاره در دریاچه بایکال منتهی شود.

به گفته مور: «بر خلاف دریاچه های دیگر جهان، یخ بهاره برای تولید مثل شکارچیان بالایی زنجیره غذایی دریاچه (فوک آبی بایکال) و گیاهان غالب (فیتوپلانکتون های زیر یخ) در پایین زنجیره غذایی ضروری است. بدون یخ بهاره شبکه غذایی این دریاچه اساساً مختل خواهد شد.»

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا