اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری بررسی های آپورچونیتی بر روی یک سنگ آسمانی عجیب


بررسی های آپورچونیتی بر روی یک سنگ آسمانی عجیب

مریخ نورد آپورچونیتی در سطح مریخ با یک صخره سیاه، بزرگ و عجیب به عرض 6/0 متر  مواجه شده که احتمال می رود یک سنگ آسمانی باشد. تیم مریخ نورد نام جزیره مسدود یا (Block Island) را در 18 جولای 2009 بر روی سنگ گذاشتند.  این مریخ نورد سنگ را با طیف سنج اشعه ایکس  ذره آلفای خود مورد مطالعه و بررسی قرار داد تا ترکیب ذرات آن را اندازه گیری کرده و اثبات کند این سنگ یک سنگ آسمانی است.


 

در بالا یک برداشت نزدیک از این سنگ را می بینید، یک نسخه رنگی از (Block Island) و همچنین یک نمای سه بعدی (عکس پایین) که توسط متخصص حرفه ای گرافیک استوارت آتکینسون (Stuart Atkinson) تهیه شده اند.

 

 

 تصویری سه بعدی از جزیره مسدود (Block Island). برای دیدن تصویر در فرم سه بعدی باید از عینک های مخصوص (این عینک ها از یک شیشه آبی و یک شیشه قرمز رنگ تشکیل شده اند. جزئیات مربوط به ساخت عینک های سه بعدی و انواع تصاویر سه بعدی به زودی در بخش "تصاویر سه بعدی" سایت قرار خواهد گرفت) استفاده کنید.  اعتبار تصویر: ناسا/آزمایشگاه JPL و استوارت آتکینسون.

 

 

 Block Island ، صخره سیاه عجیبی که احتمالا یک سنگ آسمانی است. اعتبار تصویر: ناسا/آزمایشگاه JPL

 

 

جزیره مسدود حقیقتاً شبیه یک سنگ آسمانی است. استوارت روی وبلاگش اظهار داشته: "این سنگ همانند تعدادی از سنگ های آسمانی پیدا شده بر روی زمین است. بسیارشبیه به یکی از سنگ های آسمانی مجموعه (Derrick Peak) که در نواحی قطب جنوب پیدا شده. سنگ های آسمانی (Derrick Peak) از سنگ های آسمانی آهن دار بوده و نزدیک به  27 عدد از این سنگ ها در ناحیه ای از قطب جنوب پیدا شده. محققان بر این باورند که تمام آنها از یک بارش شهابی آسمانی منشاء گرفته اند.

برای مشاهده تعداد زیادی از سنگ های آسمانی و از جمله یکی از سنگ هایی که آپورچونیتی در سال 2005 بر روی مریخ پیدا نموده، به وبلاگ Stu's blog Cumbrian Sky  سر بزند.

 

  

به زودی نتایج آزمایشات آپورچونیتی بر روی این سنگ را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

 منبع: سایت نجوم ایران

ترجمه ایران اسلامی از سایت universetoday.com