اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری LHC دوباره آغاز به کار خواهد نمود


LHC دوباره آغاز به کار خواهد نمود

پس از گذشت یک سال از شکست قبلی ، CERN (سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای و بزرگترین مرکز تحقیقاتی فیزیک ذرات در جهان )برنامه ریزی کرده تا شتاب دهنده یا کولیدر [1] بزرگ هادرون خود را در نوامبر دوباره راه اندازی کند. کولیدر در مرز بین فرانسه و سوئیس در اعماق زمین قرار گرفته و با سطح انرژی TeV 5/3 (تریلیون الکترون ولت)[2] در پرتو ، کار خود را در بهترین وضعیت ممکن شروع می کند. این انرژی نیمی از انرژی ای است که CERN انتظار دارد از آن استفاده نماید. فیزیکدان ها پرتوهای پرانرژی را در هر مسیری بر روی محیط دایره ای 17 مایلی شتاب دهنده تزریق خواهند نمود و آنها را دریافت خواهند کرد، داده ها را طی چندین هفته ثبت می کنند و به راحتی خودشان را با سرعت سیستم همگام می کنند.

 


 

نصب یک شناساگر سیلیکون بر روی شتاب دهنده بزرگ هادرون LHC (Large Hadron Collider) در دسامبر 2007. (اعتبار تصویر: میشل هاچ/ CERN)

 

 

 

Rolf Heuer مدیر CERN گفت: "برای شروع TeV 5/3 انتخاب کردیم. چرا که این کار به کاربر LHC اجازه می دهد تجارب بی خطری از ماشین به دست آورد." آزمایشاتی که  CERN – سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای –  در ذهن دارد چیزی کمتر از یک جاه طلبی بزرگ نیست. برخورد ذرات کوچکتر از اتم در شتاب دهنده بزرگ هادرون یا LHC  دیدگاه جدیدی بر روی ابتدایی ترین اتفاقات در جهان باز خواهد نمود.

 

 

 

این دستگاه بی اندازه پیچیده است. دارای 10000 سوپرهادی جریان قوی اتصالات الکتریکی می باشد. بر اساس مقاله ای که اول این هفته در نیویورک تایمز به چاپ رسیده، برای رسیدن  شتاب دهنده به وضعیت کنونی 9 بیلیون دلار و 15 سال وقت صرف شده است.

 

 

 

 

این یکی از اتصالات الکتریکی بود که اندکی پس از این که شتاب دهنده در سپتامبر 2008 برای اولین بار روشن شد، کار نکرد و موجب شد تا CERN عملیات را کوتاه کند و قدم بعدی را برنامه ریزی نماید. آزمایشات مربوط به تقویت کننده مس شتاب دهنده به طور رضایت بخشی هفته گذشته خاتمه یافت. CERN اعلام نمود برای اجرای ایمن و بی خطر در امسال و سال آینده دیگر به اصلاحات بیشتری نیاز نیست.

 

 

Heuer گفت: "LHC نسبت به سال پیش بسیار بهتر شده است. می توانیم با اعتماد و هیجان منتظر یک اجرای خوب در زمستان و سال آینده باشیم."

CERN گفت: LHC پس از جمع آوری یک سری داده با معنی با  انرژی TeV 5/3 در پرتو، به سطح انرژی TeV 5 ارتقاء خواهد یافت و در اواخر 2010 برای اولین بار یون های سربی را ارائه خواهد نمود.

 

پس از آن زمان خاموشی مجدد شتاب دهنده فرا می رسد تا CERN دستگاه را برای اجرا با TeV 7 آماده نماید.

 

 

[1] شتاب دهنده یا Collider دستگاهی است که در آن دو پرتو به شدت با هم برخورد می کنند.

[2] بر طبق واژه نامه CERN یک تریلیون الکترون ولت یا  TeV 1 حدوداً برابر انرژی حرکتی یک پشه در حال پرواز است. آنچه LHC را بسیار حیرت آور ساخته این است که LHC انرژی را در فضایی حدوداً یک میلیون بار کوچکتر از اندازه یک پشه، فشرده می کند.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت خبریCnet