اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری بهترین مکان رصد بر روی زمین


بهترین مکان رصد بر روی زمین

جستجو به دنبال  بهترین مکان رصدخانه بر روی زمین منجر به کشف سردترین، خشک ترین و آرامترین نقطه کره زمین شد. هیچ بشری تاکنون به آن نقطه قدم نگذاشته و انتظار می رود تصویر برداری از آسمان در این مکان سه برابر شفاف تر از تمام تصاویری باشد که تاکنون از روی زمین گرفته شده است.

تیم تحقیقاتی US-Australian داده های به دست آمده از ماهواره ها، ایستگاه های زمینی و مدل های اقلیم شناسی را با هم ترکیب نموده تا بسیاری از فاکتورهایی که اخترشناسی را تحت تاثیر قرار می دهد شناسایی نمایند. از جمله این فاکتورها می توان به پوشش ابری، درجه حرارت، روشنایی آسمان، میزان بخار آب، سرعت باد و تغییرات جوی اشاره نمود.

 

محققان مکانی را شناسایی نمودند به نام رشته آ (Ridge A) که 4053 متر مرتفع تر از فلات قطب جنوب است. این مکان نه تنها به طور خاصی در دور دستها واقع شده بلکه بسیار سرد و خشک نیز می باشد. مطالعات نشان داده این منطقه دارای زمستان های بسیار سرد تا منفی 70 درجه می باشد، همچنین بسیار آرام است بدین معنی که نسبت به  سایر نقاط زمین دارای کمرین تغییرات جوی است به طوری که به راحتی می توان چشمک زدن ستارگان را تماشا نمود.

دکتر ویل ساندرز (Will Saunders) از رصدخانه Anglo-Australian و مدیر پروژه در این باره می گوید: "این مکان به قدری آرام است که می توان گفت هیچ بادی در آن نمی وزد."


برای دیدن تصویر در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید

 

وی همچنین اضافه نمود: "از آنجایی که آسمان در اینجا بسیار تاریک تر بوده و کمترین بخار آب در آن یافت می شود، تصاویر تهیه شده در رشته آ حداقل 3 برابر روشن تر و شفاف تر از تصاویری است که هم اکنون در دیگر مکانهای رصد تهیه می شود. بدین معنی که تلسکوپ های نسبتاً کوچک در این جا به قدرت بزرگترین تلسکوپ های سایر نقاط جهان خواهند بود."

به گفته دکتر ساندرز: استرالیا هیچ سایت رصدی ندارد و اخترشناسان استرالیایی بر سر دوراهای انتخاب قرار گرفته اند: 1-بازیگران کوچکی باشند در استفاده از تلسکوپ شیلی (Chile) و یا 2-به تلاشهای اروپایی یا چینی برای ساخت اولین رصدخانه بزرگ قطب جنوب بپیوندند!

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت علمی esciencenews.com