اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری ایران، مقام اول سومین المپیاد جهانی نجوم شد


ایران، مقام اول سومین المپیاد جهانی نجوم شد

تيم المپياد دانش‌آموزي نجوم و اخترفيزيك ايران با دریافت چهار نشان طلا ، دو مدال نقره و يك مدال برنز  موفق به کسب مقام اول سومين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك شد.

مراسم اختتاميه المپياد و اعطاي مدال‌ها، با حضور دكتر محسن پور، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دكتر حداد عادل، رييس كميسون فرهنگي مجلس و رييس المپياد جهاني نجوم در هتل المپيك پايان يافت.بعد از ايران، تيم المپياد نجوم هند با كسب دو نشان طلا، دو نشان نقره و يك نشان برنز به مقام دوم المپياد دست يافت.

بنابراین ‌سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک که با حضور 20 کشور از 25 مهرماه تا چهارم آبان ماه در تهران برگزارشد، روز دوشنبه رسماً به کار خود پايان داد.

سومين المپياد بين‌المللي نجوم و اخترفيزيك از يكشنبه هفته گذشته با شركت 20 تيم دانش‌آموزي از كشورهاي «بلاروس»، «اندونزي»، «لهستان»، «بنگلادش»، «يونان»، «برزيل»، «ليتواني»، «تايلند»، «سريلانكا»، «كره جنوبي»، «هند»، «كامبوج»، «اسلواكي»، «بوليوي»، «صربستان»، «روماني»، «قزاقستان»، «چين»، «اكراين» و «ايران» در تهران برگزار شد.

چهارمين دوره المپياد جهاني نجوم سال آينده در چين برگزار مي‌شود.

 

پیام رئیس جمهور در حاشيه ديدار با شرکت کنندگان سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک:

رييس‌جمهور گفت: برگزاري المپيادها فرصت بسيار ارزشمندي است تا دانشمندان جوان با افق نگاهي بالاتر و والاتر از خودخواهان و سلطه‌طلبان و بداخلاقان دور هم جمع شوند و براي ساختن آينده بشريت همفكري، همراهي و همدلي كنند.

دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح روز دوشنبه در ديدار با شركت كنندگان در سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك ـ كه به ميزباني تهران از 25 مهرماه تا 4 آبان‌ماه و با حضور 20 كشور برگزار شد ـ با ابراز خرسندي از حضور در جمع اين دانشمندان جوان اظهار كرد: خداوند انسان را بيهوده نيافريده است. خداوند متعال تمام جهان را در راستاي تعالي و كمال انسان قرار داده و براي انسان خلق كرده و براي انسان دو ماموريت بزرگ قرار داده است؛ ماموريت اول انسان شناخت خود و خدا و تلاش براي خدايي زندگي كردن است. خداوند انسان را خلق نكرد كه در كينه، جنگ و دشمني با يكديگر زندگي كنند. خداوند انسان‌ها را خلق كرد كه با تلاش و از طريق علم و عمل صالح، اسماء الهي را در خود متجلي كند. انسان مي‌تواند جانشين خدا در جهان باشد. يعني مي‌تواند اسماء الهي مثل علم، حكمت، خلاقيت، رأفت و بقيه اسماء الهي را در خود شكوفا كند. خداوند استعداد خدايي شدن را در دل تك تك انسان‌ها قرار داد و از انسان‌ها خواست با تلاش و مجاهدت، خدايي شوند.

 

وي دومين ماموريت انسان را ساختن يك زندگي زيبا، پرنشاط و سرشار از عشق و محبت و دوستي در سراسر زمين عنوان كرد و ادامه داد: خداوند جهان هستي را در خدمت انسان قرار نداد تا انسان در آن در جنگ و كينه‌ورزي زندگي كند. وضعيت امروز زندگي بشر هدف از آفرينش نيست، بلكه انسان خلق شد با تلاش و همدلي در جهان، يك جامعه پيشرفته و سراسر صلح و برادري و سرشار از عدالت برپا كند؛ جامعه‌اي براي ياري انسان‌ها، كمال انسان‌ها و رسيدن به قله اوج آن يعني خدايي زيستن.

 

رييس‌جمهور گفت: تحقق اين دو هدف و ماموريت جز از طريق علم امكان‌پذير نيست. علم راه خدايي زيستن و راه برپا كردن حيات طيبه انساني در سرتاسر زمين است و خداوند بزرگ، علم را وسيله‌اي براي تحقق اين اهداف در اختيار انسان قرار داد.

وي با بيان اين‌كه " يكي از زيباترين و سازنده‌ترين رشته‌هاي علوم، علم نجوم است كه هم به شناخت خداوند و انسان كمك مي‌كند، هم به گسترده كردن افق نگاه انسان‌ها" گفت: شما در علم نجوم در گام اول به عظمت خلقت پي مي‌بريد و بلافاصله به عظمت انسان و اين‌كه چرا انسان بالاتر از ساير موجودات عالم است و بلافاصله به عظمت خداوند كه خالق انسان و تمام موجودات است و من به شما تبريك مي‌گويم كه رشته‌ نجوم و فيزيك را براي كار علمي انتخاب كرده‌ايد.

 

وي از حاضران در اين نشست به عنوان دانشمنداني جوان ياد كرد و در بيان درخواستي از آن‌ها گفت: دوستان من چيزي كه طي هزاران سال بشر تجربه كرده مطلوب او نبوده و وقتي به گذشته و تاريخ نگاه مي‌كنيم حوادث ناگوار، دشمني‌ها، خونريزي‌ها، توسعه‌طلبي‌ها، تحقيرها و چپاول‌ها زندگي را بر بشر تلخ كرده است، در حالي كه خداوند ما را براي يك چنين زندگي نيافريده است. ما بايد همه دست به دست هم بدهيم تا آينده‌ روشن و زيبايي را در جهان برپا كنيم. آينده متعلق به شماست؛ شما جوانان و دانشمندان جوان در سراسر جهان. شما بايد آينده را آن‌گونه كه شايسته است بسازيد و ساختن آينده از طريق همكاري، همدلي، مهرورزي و كار مشترك علمي امكان‌پذير است. برگزاري المپيادها فرصت بسيار ارزشمندي است تا دانشمندان جوان با افق نگاهي بالاتر و والاتر از خودخواهان و سلطه‌طلبان و بداخلاقان دور هم جمع شوند و براي ساختن آينده بشريت همفكري، همراهي و همدلي كنند.

 

احمدي‌نژاد خطاب به اين جوانان گفت: مطمئن باشيد كه آينده‌اي زيبا در انتظار است و نسل‌هاي جوان ملت‌ها قادر هستند با عزم، با علم و با ايمان و با تلاش اين آينده زيبا را برپا كنند.

پيش از صحبت‌هاي رييس‌جمهور، تعدادي از مسوولان برگزاري المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك از جمله سرپرست وزارت آموزش و پرورش سخنراني كردند. اين مراسم در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري واقع در پاستور برگزار شد و اعضاي تيم‌هاي شركت كننده در اين مراسم با رييس‌جمهور عكس يادگاري گرفتند.

 

منبع : سایت نجوم ایران

به گزارش سایت نجوم ایران از ستاد برگزاری سومین المپیاد بین اللملی نجوم و اخترفیزیک 

 

(برای دریافت اطلاعات بیشتر و کاتالوگ های مربوط به المپیاد بر روی عکس های زیر کلیک کنید.)