اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری خوشه پروین و وضعیت آن در اواخر آبان


خوشه پروین و وضعیت آن در اواخر آبان

در اواسط خرداد ، قبل از سحر ، تعدادی ستاره به شکل ملاقه در صورت فلکی ثور با روشنی نسبتاً کم می درخشند. این مجموعه که خوشه پروین (یا ثریا) نام دارد به عنوان اولین خوشه ای است که در نزدیکی خورشید قرار دارد.

برای بقیه ایام سال ، خوشه پروین هر روز زودتر طلوع می کند و کم کم بالا می آید تا به این هفته (24تا 30آبان) برسد ، که طلوع آن مصادف با غروب خورشید می شود و در نتیجه از ابتدای شب تا صبح ، در آسمان قابل دیدار است .شما می توانید پس از غروب آفتاب به سمت شرق نگاه کنید تا این مجموعه زیبا را که از افق بالا می آید ببینید. چگونگی طلوع و ایام حضور این خوشه زیبا درآسمان باعث اعتقاد به تقدس آن از نظر مذهبی گردیده و گاهی به عنوان تقویم کشاورزی ، در بسیاری از تمدن های باستانی از جمله  مایاها و آرتک ها در مکزیک و پوئبلوس ها در جنوب شرقی ایالات متحده کاربرد داشته است.  در باور سرخ پوستان ناواهو ، خوشه پروین به عنوان خالق جهان بوده است.نام «هفت خواهران» پیوسته همراه با اسم این مجموعه بوده ، درحالی که فقط شش ستاره آن معمولاً با چشم غیر مسلح دیده می شود.در افسانه ها آمده است که یکی از این خواهران با فرد عبوسی ازدواج و به همین دلیل کم نورتر از سایرخواهران شده است. چهره این خوشه در اواسط آبان ماه ، ما را به یاد باران های زمستانی می اندازد ، هرچند که سرما در پاره ای از مناطق روبه شمال ، حضور خود را قبلاً نشان داده است. طرز استقرار ستارگان خوشه پروین از درون دوربین دوچشمی شباهت  به مجموعه ای از الماس بر روی صحنه ای به رنگ بنفش تیره دارد. مجموع ستارگان خوشه پروین حدود  یک و نیم درجه قوسی آسمان ، یعنی سه برابر قرص ماه بدر را می پوشاند ، لذا با یک تلسکوپ قوی که دارای میدان دید محدودی باشد ،نمی توان همه ی ستارگان آن را به صورت یک گروه بهم پیوسته ، یکجا دید.

 

 

 

 

آدرس چارت آسمان

 

 

ستاره شناسان چندین صد ستاره را به عنوان اعضاء خوشه پروین می شناسند که پاره ای در درون و بقیه اطراف آن پراکنده اند. همچنین از نظر سن ستارگان خوشه پروین ، ستاره شناسان معتقدند که این خوشه به نسبت جوان بوده و فقط چند صد میلیون سال عمر کرده است.ضمناً بعضی از تحقیقات گویای این است که حتی هنوز هم، زایش در درون این خوشه انجام می گیرد.

 

امروزه هم علاقه مندان به ستاره شناسی ، وقتی که در آسمان به محدوده خوشه پروین می رسند ، توفقی کوتاه نموده تا بیشتر زیبایی آن را مشاهده کنند. این ستارگان درهم تنیده ، آثاری از اعتقادات فرهنگ های گوناگون را با خود به همراه می آورد. اعتقادات و حتی ژن فرزندان این فرهنگ ها ، بطور مستقیم و یا غیر مستقیم می تواند تحت تاثیر این مجموعه قرار گرفته باشد.

 

مشخصات

   1. قدر:۱٫۴

   2. مساحت: ۱۲۰ دقیقه مربع

   3. نوع: خوشه ستاره‌ای باز

   4. صورت فلکی:ثور

   5. تعداد ستاره: صدها ستاره

   6. فاصله: ۴٫۵ سال نوری

 

 

روی هم رفته 20 ستاره پروین از قدر ششم درخشان ‌ترند. اما انتظار نداشته باشید همه آنها را بتوانید به چشم ببینید، چون برخی از آنها بسیار به هم نزدیکند و تفکیک آنها بسیار دشوار است. کسانی بودند که می‌توانستند حتی تا 18 ستاره پروین را هم با چشم غیر مسلح ببینند! در مقایسه با دقت عقاب گونه دیدگان آنها ، مردمان عادی تقریبا کورند! پروین یکی از نزدیکترین خوشه‌های اختری باز در سراسر آسمان است و فقط خوشه باز "هوادس" در همان صورت فلکی ثور ، از آن به ما نزدیکتر است. فاصله 430 سال نوری ما را از ستاره‌های تشکیل دهنده پروین جدا می‌کند. این خوشه، پهنه‌ای به وسعت 4 برابر قرص ماه را می پوشاند و از اینجا می توان نتیجه گرفت اندازه واقعی آن تقریبا 22 سال نوری باید باشد. اگر به دوربین دوچشمی دسترسی دارید با آن به این خوشه زیبا نگاهی بیندازید!

نکته دیگر آنکه در تمامی عکسهای زیبایی که از این خوشه می بینید گویی اطراف ستاره های پروین هاله آبی درخشان وزیبایی نمایان است.ابتدا اخترشناسان گمان می کردند این سحابی بازتابی باقی مانده گازهایی است که خوشه از آن تشکیل شده است.اما بعدها متوجه شدند که این موضوع  به علت سن خوشه درست نیست.زیرا تاکنون گازهای باقی مانده از تشکیل ان خوشه به سبب وجود گرانش بازوهای کهکشان پراکنده شده اند.این نمای زیبا فقط بخاطر گذر خوشه از میان منطقه ای سرشار از گازهای غبارآلود میان ستاره ای است.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ارسال شده توسط خانم نسترن سهرابی