اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری زندگی در تیتان چگونه است؟


زندگی در تیتان چگونه است؟

آیا حیات در تیتان وجود دارد؟ به گفته یکی از زیست شناسان علوم سیاره ای، اگر حیات در تیتان وجود داشته باشد، به گونه ای نخواهد بود که انسان ها قادر به زندگی با یکی از ساکنین این قمر در یک اتاق باشند! دکتر ویلیام بینز در این رابطه می گوید: "هالیوود با بیگانگان تیتانی مشکلاتی خواهد داشت !! "

اگر روزگاری فضاپیمایی حامل یکی از این موجودات تیتانی بود، بدون شک گازهای ساتع شده از بدن او باعث مرگ هر جانداری درنزدیکی او می شد. در چنین شرایطی ، حتی کوچکترین حرکت درنفس یک جاندار تیتانی که در نزدیکی یک انسان قرار داشت، به شکل باورنکردنی برای انسان ها مخوف و وحشتناک می باشد. دکتر بینز در ادامه می گوید: با این حال از دیدگاه من این موضوع جالبی به نظر می رسد! غم انگیز نبود اگر عجیب ترین گونه های حیاتی که در کهکشان موفق به کشف آنها می شدیم، درست مثل ما بودند ، تنها با رنگ آبی و دم! (اشاره دارد به موجودات فضایی که در فیلم آواتار نمایش داده شده اند)

 


تیتان، یا تایتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان (زحل- دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی) است که در فاصله 1.4 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است.
این قمر در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد. تیتان توسط چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ولی می‌توان آن را توسط تلسکوپ‌های آماتوری و یا حتی برخی دوربین‌های دو چشمی قوی مشاهده نمود. تیتان غالبا قمری با مشخصات سیاره خوانده می‌شود. تیتان دومین قمر بزرگ در سامانه خورشیدی است. اتمسفر تیتان غالبا از نیتروژن است با این حال دارای متان و اتان نیز می‌باشد. وجود باد و باران سطح تیتان را به شکلی مشابه سطح زمین تبدیل کرده‌است. ماهواره‌های زیادی وجود زیست و یا مراحل ابتدایی پیدایش شرایط پیشا-زیستی در تیتان را مورد کاوش قرار داده‌اند.

 


درحالی که دکتر بینز با اشاره به فیلم آواتار سرش را به حالت تایید تکان می دهد، تحقیقات این دانشمند نشان دهنده مشکلات فراوانی است که اگر روزگاری با موجودات بیگانه فضایی روبرو شویم به طور حتم خواهیم داشت. مشکلاتی فراتر از رویارویی بین فرهنگ ها و تمدن های ما. ملاقات بیگانگان فضایی بی شک اثرات مضر ناخواسته ای را برای یکی و یا هردو طرف (انسان ها و موجودا ت فضایی) خواهد داشت.

 

 

بینز در حال حاضر در حال تحقیق در رابطه با اشکال شیمیایی حیات و درک طبیعت خارق العاده آن می باشد. زندگی در تیتان (بزرگترین قمر سیاره زحل) دربرگیرنده یکی از عجیب ترین سناریوهای علمی است که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که تصاویر ارسالی توسط عملیات Cassini/Huygens تیتان را مکانی زمین مانند و جذاب نمایش داده، باید بدانیم که این قمر دارای اتمسفر زخیم منجمد و نارنجی رنگی از بخارات شیمیایی است. در فاصله ای 10 برابر دورتر از فاصله ما تا خورشید، تیتان مکانی منجمد با دمایی معادل منفی 180 درجه سانتی گراد در سطح قمر می باشد. آب به شکل یخ منجمد و همیشه ثابت بوده و تنها مایعاتی که در آن وجود دارد متان و اتان مایع می باشد.

بنابراین بجای زندگی مبتنی بر آب، زندگی در تیتان بایستی بر پایه متان باشد.

 

به منظور بررسی بیشتر تیتان فضاپیمای پژوهشی کاسینی به فضا فرستاده شد و در سال ۲۰۰۴ این فضاپیما به نزدیکی تیتان رسید و علاوه بر تهیه عکس‌هایی از نزدیکی تیتان با فرستادن کاوشگری به سطح تیتان با نام هویگنس امکان آزمایش‌هایی را نیز از سطح تیتان فراهم آورد که نتایج این آزمایشات توسط کاسینی به زمین مخابره شد. سفر کاسینی و همراهش، هویگنس، به زحل ۷ سال به طول انجامید. پس از رسیدن به زحل، هویگنس از کاسینی جدا شد و روی سطح تیتان، بزرگ‌ترین قمر زحل فرود آمد. به لطف داده‌های کاسینی و هویگنس، آن‌چه امروز از منظومهٔ زحل می‌دانیم بسیار بیش‌تر از گذشته‌است

 

 

بینز در ادامه می گوید: " زندگی به یک مایع نیازمند است. حتی خشک ترین گیاه صحرایی در زمین نیز برای متابولیزم (تحولات بدن موجود زنده براي حفظ حيات) خود نیاز مند آب است. بنابراین اگر زندگی در تیتان وجود داشته باشد، سیستم خونی و حیاتی آن بایستی بر پایه متان مایع باشد و نه آب. این بدان معناست که کل سیستم های شیمیایی این موجودات به شکلی کاملاً بنیادین متفاوت از ما می باشد. مولکول ها بایستی از تنوع بیشتری از عناصری که ما از آن استفاده می کنیم ولی در قالبی کوچکتر و واکنش پذیری شیمیایی بالاتری ساخته شده باشند.

 

بینز می گوید: " زندگی زمینی از حدود 700 مولکول استفاده می کند، اما برای پیدا نمودن این 700 نمونه درست، این امر ضروریست که بدینگونه بیاندیشد ؛ شما نیاز دارید قادر به ساختن 10 میلیون مولکول و یا بیشتر باشید. این برآمد اشاره به تعداد مولکول هایی که شما قادر به ساخت آن هستید ندارد، اما موضوع اصلی به مجموعه مولکول هایی اشاره دارد که برای موناژ و پیاده سازی یک متابولیسم به آن نیازمندید."

به گفته بینز پیاده سازی و جمع آوری چنین مجموعه ای از ترکیب مولکول ها کاری بسیارسخت و دشواربوده و مانند ساخت میز چوبی است که هر قطعه ریز آن را باید در یک میدان عظیم چوب بری پیدا کنیم.

 

تصویری از دریاچه های مایع در سطح تیتان (اعتبار تصویر از ناسا)

 

در تئوری تنها به 5 مولکول نیازمندیم. اما در عمل ممکن است میلیون ها مولکول را در کنار هم قرار داده و باز هم به ترکیب اساسی دست نیابید. بنابریان شما باید دارای این پتانسیل برای ساخت مولکول های بیشتری که در واقع برای ایجاد یک متابولیزم به آنها نیازمندید باشید. بدینگونه وجود فسفر و گوگرد در تنوع بیشتر و اشکال بی ثبات تر در تیتان و دیگر عناصر از قبیل سیلیکان می توانند عواملی دال بر وجود حیات به اشکال متنوع تری در تیتان باشند.

انرژی نیز گزینه دیگریست که می تواند بررشد و شکل زندگی در تیتان تاثیر گذارد. با تابش آفتاب بر سطح تیتان، که یک دهم درصد نسبت به میزان آن در سطح زمین می باشد، در تیتان انرژی بسیار کوتاه عرضه می شود.

 

 

مقایسه اندازه تیتان در برابر کره زمین

 

بینز می گوید : "رشد و حرکت سریع نیازمند انرژی فراوانی می باشد. در تئوری حیات ارگانیسم ها و موجودات زنده ای مانند گلسنگ ها امکانپذیر است اما سایر اقسام حیاتی خارج از این گروهند! "

 

به هر حال زندگی در تیتان به هر شکلی که باشد، حداقل این موضوع را می دانیم که این حیات به شکل پارک ژوراسیک نخواهد بود! (حیات موجودات ماقبل تاریخی مانند دایناسورها و ... )

بینز ، که پژوهش های علمی او از طریق روفوس در کمبریج، انگلستان و MIT در ایالات متحده صورت گرفته است ، تحقیق خود را در جلسه ملی نجوم در گلاسکو، اسکاتلند در تارخ 13 آوریل 2010 ارائه می نماید.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه مهدی خسروی از universeToday / Nasa / solarviews

 

Titan Statistics
Discovered by Christiaan Huygens
Date of discovery 1655
Mass (kg) 1.35e+23
Mass (Earth = 1) 2.2590e-02
Equatorial radius (km) 2,575
Equatorial radius (Earth = 1) 4.0373e-01
Mean density (gm/cm^3) 1.88
Mean distance from Saturn (km) 1,221,850
Rotational period (days) 15.94542
Orbital period (days) 15.94542
Mean orbital velocity (km/sec) 5.58
Orbital eccentricity 0.0292
Orbital inclination (degrees) 0.33
Escape velocity (km/sec) 2.65
Visual geometric albedo 0.21
Magnitude (Vo) 8.28
Mean surface temperature -178°C
Atmospheric pressure (bars) 1.5

 

 

Saturn Statistics
Mass (kg) 5.688e+26
Mass (Earth = 1) 9.5181e+01
Equatorial radius (km) 60,268
Equatorial radius (Earth = 1) 9.4494e+00
Mean density (gm/cm^3) 0.69
Mean distance from the Sun (km) 1,429,400,000
Mean distance from the Sun (Earth = 1) 9.5388
Rotational period (hours) 10.233
Orbital period (years) 29.458
Mean orbital velocity (km/sec) 9.67
Orbital eccentricity 0.0560
Tilt of axis (degrees) 25.33
Orbital inclination (degrees) 2.488
Equatorial surface gravity (m/sec^2) 9.05
Equatorial escape velocity (km/sec) 35.49
Visual geometric albedo 0.47
Magnitude (Vo) 0.67
Mean cloud temperature -125°C
Atmospheric pressure (bars) 1.4

 

 

 

تصویری از تیتان بزرگترین قمر سیاره زحل