سه روز تاریکی زمین

بر اساس پیامی که به سرعت در حال گسترش و انتشار در اینترنت، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و حتی برخی نشریات است چنین ادعا شده که ناسا پیش بینی نموده در روزهای 23 ،24 و 25 دسامبر 2012، زمین در خاموشی کامل و تاریکی مطلق خواهد بود. این واقعه به دلیل همترازی کیهانی و انتقال زمین به یک بعد جدید در فضا می باشد. گسترش این پیام باعث ایجاد دلهره و ترس در بین بسیاری افراد گشته است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد و چنین چیزی ممکن است؟ 

اگر فقط به دنبال یک جواب ساده و صریح می گردید پاسخ شما این است: خیر. ادعایی که در این پیام شده کاملاً دروغین و بی اساس می باشد. ناسا و هیچ مرکز معتبر علمی دیگری چنین پیش بینی را اعلام نکرده اند.

در این پیام که البته به اشکال گوناگونی نیز دراینترنت انتشار یافته است، چنین ادعا شده که در طول این دوره 3 روزه، کره زمین، پیش از انتقال به خانه جدیدش در بعد چهارم،  به بعد صفر خواهد رفت و این در حالی است که جهان در یک همترازی قرار گرفته و زمین و خورشید برای نخستین بار با یکدیگر همتراز می گردند. بر اساس این پیام،  پس از این واقعه سراسر کیهان با تغییر بزرگی رویارو می گردد و ما جهانی کاملاً نو را خواهیم دید. علاوه بر این در این پیام توصیه شده که در طی این 3 روز خاموشی، مردم در خانه های خود بمانند، نترسند و آرام باشند، سعی کنند بخوابند، از مسافرت بپرهیزند، به عبادت بپردازند و آنهایی که زنده می مانند خودشان را برای رویارویی با جهانی کاملاً تازه آماده نمایند. در عین حال هشدار داده شده که افراد ناآگاه و کسانی که خود را برای چنین واقعه ای آماده نکرده باشند ممکن است ترس ناگهانی از وقوع چنین حادثه ای منجر به مرگ آنها شود!

 

اگر شما هم جزو کسانی هستید که این جملات را شنیده اید و حال نگران آینده هستید باید بدانید ادعایی که در این پیام شده کاملاً بی اساس می باشد. ناسا هرگز چنین خاموشی قریب الوقوعی را پیش بینی و اعلام نکرده است. همچنین در هیچ کجای سایت ناسا نیز وقوع چنین حادثه ای نوشته نشده است. در واقع در هیچ یک از سایت های خبری و علمی معتبر دنیا وقوع چنین حادثه ای تایید نشده است.

علاوه بر این،  بکارگیری عباراتی از قبیل "خاموشی کامل سیاره" ، "همترازی کیهان"، " تغییر از بعد سوم به بعد صفر" و... در علم نجوم نه تنها تعریف نشده می باشند بلکه کاملاً بی معنی بوده و هیچگونه پایه و اساس علمی ندارند.

 

آنچه ظاهراً نویسندگان گمنام این پیام از "همترازی" منظورشان بوده، مشاهده عبور خورشید (از روی زمین) نسبت به مرکز تقریبی کهکشان راه شیری در تاریخ  21 دسامبر 2012 ( انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی) می باشد. این واقعه هر ساله تقریباً در همین زمان روی می دهد و حاکی از هیچ حادثه غیرمترقبه و ویژه ای (چه خوب و چه بد) نیست. این درحالیست که در این زمان مرکز کهکشانی در فاصله تقریبی 28هزار سال نوری (165.000 تریلیون مایل) از ما قرار دارد.

 

ناسا در هیچ کجا بیانیه ای مبنی بر سه روز خاموشی زمین در دسامبر 2012 اعلام نکرده است 

 

اما آنچه این ادعا را تا اندازه ای در دیدگاه عموم قابل قبول جلوه داده است بخشی از این پیام است که به ویدئویی در سایت رسمی ناسا اشاره نموده است. در این ویدئو چارلز بولدن مدیر سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به کارمندان و پیمانکاران خود توصیه می کند تا برنامه هایی برای آمادگی خانواده هایشان برای شرایط بحرانی و حوادث قریب الوقوع در نظر داشته باشند. این ویدئو در ماه ژوئن 2011 ضبط شده است. این پیام کاملاً عادی و کلی بوده و هیچ اشاره ای به خاموشی سیاره، همترازی کیهانی و یا انتقال زمین به بعد صفر نمی کند. این ویدئو را می توانید در زیر مشاهده نمایید.

 

Download Video: HTML5 Video Player by VideoJS

اگر قادر به مشاهده ویدیو نیستید و یا از اینترنت هایی با سرعت پایین استفاده می کنید می توانید فایل مربوطه را از طریق لینک زیر و به طور مستقیم دانلود نمایید. (حجم فایل : 7.7 مگابایت)

برای دانلود ویدیو اینجا کلیک نمایید.

 

 

در پایان شاید برای شما جالب باشد که بدانید داستان "سه روز تاریکی" در واقع روایت متداولی در اصول مذهب کاتولیک است. این روایت اشاره به زمانی دارد که حضرت موسی دست به سوی آسمان ها برافراشت و به مدت سه روز، تاریکی وحشتناکی تمام سرزمین مصر را فرا گرفت. این بلایی آسمانی از سوی خداوند برای بت پرستان مصر بود که آنها را با طاعون و ده بلای آسمانی دیگر، از جمله سه روز تاریکی زمین مورد تنبیه قرار داد.

این نظریه معتقد است که در پایان جهان، خداوند تمام جهانیان را با سه روز تاریکی مطلق مجازات خواهد نمود. این روایت چنین اظهار می دارد که در پایان جهان، سراسر کره زمین با تاریکی مطلقی که به مدت 3 روز و 3 شب به طول خواهد انجامید پوشیده می شود و تنها نوری که در طی این سه روز دیده می شود از شمع های مقدس خواهد بود. جمله متفکرین کاتولیک بر این باورند که مومنان باید در طی این دوره تاریکی در خانه های خود بمانند درحالی که اکثر ساکنین زمین خواهند مرد.  

 

 

(هرگونه استفاده از این مطلب تنها با ذکر سایت نجوم ایران و لینک به این مقاله مجاز است)

 

منبع : سایت نجوم ایران

نویسنده: شیوا خسروی