اخبار اخبار محلی اخبار محلی


اخبار محلی

ششمین دوره المپیاد جهانی نجوم

10 مدال حاصل تلاش تیم المپیاد نجوم ایران...ششمین دوره از المپیاد بین المللی نجوم و اخترفیزیک،  مرداد ماه امسال در کشور برزیل برگزار شد. در این دوره از مسابقات که با حضور 134 دانش آموز از 27 کشور جهان برگزار گردید دانش‌آموزان ايراني موفق به كسب يك مدال طلا، پنج نقره و چهار برنز شدند.  این دوره از مسابقات  از 14  الی 24 مرداد ادامه داشت و تنها كشور ايران و برزيل مجوز حضور دو تيم را دارا بودند.

ادامه مطلب ...
 

راه اندازی رصد خانه مرکز فضایی البرز

نخستین رصدخانه سازمان فضایی ایران با حضور سرپرست سازمان فضایی دکتر حمید فاضلی و جمعی از مسئولان در مرکز فضایی البرز گشایش یافت . این رصدخانه در ماهدشت کرج در 70  کیلومتری تهران قرار دارد. مرکز فضایی البرز یکی از مراکز اصلی دریافت اطلاعات ماهواره‌ای در کشور است. ساخت این مرکز در سال۱۳۵۵ آغاز شد و در سال۱۳۵۷ به بهره‌برداری رسید. این مرکز کار دریافت، ذخیره‌سازی، پردازش، مدیریت، تکثیر و نشر اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها را به‌عهده دارد.

دکتر حمید فاضلی در مورد گشایش رصدخانه مرکز فضایی البرز گفت: این رصدخانه بزرگ‌ترین رصدخانه حرفه‌ای استان البرز و یکی از پنج رصدخانه بزرگ کشور است که با کمک آن می‌توان به رصد عمق فضا، کهکشان راه‌شیری و نیز اجرام سماوی پرداخت. سرپرست سازمان فضایی ایران افزود:

ادامه مطلب ...
 

دستاوردهای ایران در حوزه فضا

در این مقاله نگاهی به دستاوردهای فضایی ایران در سال 1390 خواهیم انداخت. بر این اساس پرتاب ماهواره رصد،  ماهواره دانشجویی نوید علم و صنعت،  رونمایی از ماكت شهرك فضایی  و  رونمایی از 'سند سیاست گذاری هوافضا' از جمله دستاوردهای فضایی ایران در سالیکه گذشت می باشند. این دستاوردها حاصل و ثمره هزاران ساعت فعالیت دانشمندان،  استادان دانشگاه، دانشجویان و كارشناسان حوزه های مرتبط با این صنعت را در خود جای داده است.

ادامه مطلب ...
 

ارسال اولین موجود زنده به فضا توسط ایران

سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: كاوشگر 5 حامل موجود زنده سال آینده عازم فضا می شود و قرار است این موجود زنده در این ماموریت به طور سالم به زمین بازگردد. دكتر حمید فاضلی  در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: موضوع كاوشگرهای زیستی حامل موجود زنده موضوع كاملا جدید در كشور محسوب می شود و تمامی مطالعات و آزمایش های صورت گرفته بر روی آن برای اولین بار انجام می شود.

ادامه مطلب ...
 

دانلود تقویم 1392

در ادامه این مطلب مي توانيد تقویم سال 1392 هجري-شمسي و اوقات شرعي مراکز استان ها را به رایگان دانلود نمایید... بر اساس مصوبه هيات وزيران،  مرکز تقويم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران که مسئوليت استخراج تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران را برعهده دارد، تقويم رسمي سال 1392 را ارائه نموده است. اين مرکز  در پي موافقت مقام معظم رهبري با محاسبه اوقات شرعي بر اساس نظر اعضاي محترم شوراي مرکز تقويم، اوقات شرعي شهرهاي مختلف را نيز منتشر مي‌کند.

فايل‌هاي تقويم و اوقات شرعي تهران و ساير شهرهاي ايران در سال 1392 پيوست شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر،مي توانيد به طور مستقيم آنها را از سایت نجوم ایران دانلود نمایید.

ادامه مطلب ...
 

تقویم 1391

در ادامه این مطلب مي توانيد تقويم و اوقات شرعي سال 1391 هجري شمسي را دانلود نمایید... بر اساس مصوبه هيات وزيران،  مرکز تقويم موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران که مسووليت استخراج تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران را برعهده دارد، تقويم رسمي سال 1391 را ارائه نموده است. اين مرکز  در پي موافقت مقام معظم رهبري با محاسبه اوقات شرعي بر اساس نظر اعضاي محترم شوراي مرکز تقويم، اوقات شرعي شهرهاي مختلف را نيز منتشر مي‌کند.

فايل‌هاي تقويم و اوقات شرعي تهران و ساير شهرهاي ايران در سال 1391 پيوست شده است که با کلیک بر روی لینک های زیر،مي توانيد به طور مستقيم آنها را از سایت نجوم ایران دانلود نمایید.

ادامه مطلب ...
 

دو ماهواره جدید ایران در آستانه پرتاب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح وضعیت ماهواره مصباح 2 و رصد یک که توسط محققان کشور طراحی شده اند گفت: ماهواره مصباح دو آماده پرتاب است اما شاید باید مدتی منتظر پرتاب این ماهواره بمانیم چرا که قبل از آن پرتاب های دیگری را برنامه ریزی کرده ایم.

رضا تقی پور  در مورد آخرین وضعیت دو ماهواره مهم کشور گفت: هم اکنون برخی از این ماهواره ها که مراحل طراحی آنها به اتمام رسیده در حال ساخت هستند.

ادامه مطلب ...
 

دكتر فاضلي سرپرست سازمان فضايي ايران

به گزارش روابط عمومی سازمان فضايي ايران، با حكم رييس جمهور؛ دكترحميد فاضلي به عنوان سرپرست سازمان فضايي ايران منصوب شد. در متن حکم دكتر فاضلي آمده است: در اجراي تصويب نامه مورخ 7/7/1389 شوراي عالي اداري، با توجه به انتزاع سازمان فضايي ايران از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و الحاق آن به نهاد رياست جمهوري و با عنايت به سوابق و تجارب ارزشمند جنابعالي، به موجب اين حكم به عنوان سرپرست سازمان فضايي ايران منصوب مي شويد.توفيق شما را در ارتقاي علمي كشور در عرصه صنايع فضايي و كسب دستاوردهاي جديد از خداوند متعال مسألت مي نمايم.

ادامه مطلب ...
 

برنامه‌هاي هفته جهاني فضا

دبير هفته جهاني فضا در ايران از برگزاري مراسم هفته جهاني فضا از 13 تا 18 مهر ماه سال جاري در كشور خبر داد و گفت: سازمان ملل متحد روزهاي 4 تا 10 اكتبر هر سال مقارن با 12 تا 18 مهرماه را به عنوان هفته جهاني فضا نامگذاري كرده است. در اين هفته نقش فضا در زندگي انسانها ترويج و تبيين مي شود.

دليل تعيين اين تاريخ، بزرگداشت دو نقطه عطف در حوزه دسترسي به فضا است. 4 اكتبر 1957، تاريخ پرتاب اولين ماهواره ساخت بشر است و روز 10 اكتبر 1967 نيز تاريخ امضاي قوانين مربوط به فعاليت كشورها در حوزه كشف و بهره برداري صلح آميز از فضاي ماوراي جو از جمله ماه و ساير اجرام آسماني است.

ادامه مطلب ...
 

ایران، مقام اول المپیاد بین المللی نجوم

تيم المپياد دانش‌آموزي نجوم و اخترفيزيك ايران با دریافت چهار نشان طلا ، دو مدال نقره و يك مدال برنز  موفق به کسب مقام اول سومين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك شد.

مراسم اختتاميه المپياد و اعطاي مدال‌ها، با حضور دكتر محسن پور، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دكتر حداد عادل، رييس كميسون فرهنگي مجلس و رييس المپياد جهاني نجوم در هتل المپيك پايان يافت.بعد از ايران، تيم المپياد نجوم هند با كسب دو نشان طلا، دو نشان نقره و يك نشان برنز به مقام دوم المپياد دست يافت.

ادامه مطلب ...
 

سومین المپیاد بین‌المللی نجوم و اختر فیزیک

سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک 2009 به ميزباني شهر تهران از روز یکشنبه 26 مهر در سازمان منابع آب و نيرو آغاز و تا چهارم آبان ماه ادامه خواهد داشت. به گفته محسن جمالی رئيس ستاد برگزاري سومين المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيک 2009 ، اين المپياد نسبت به المپيادهاي ديگر از جمله المپياد رياضي که طي 50 سال متوالي با حضور 105 کشور جهان برگزار مي شود ،بسيار نوپا است.

 در اين المپياد تيم هاي دانش آموزي 20 کشور جهان  از جمله لهستان، يونان، برزيل، کره جنوبي، چين و … حضور خواهند داشت و  از هر يک از کشورهاي شرکت کننده تيم هاي پنج نفره از دانش آموزان بين سن هاي 16 تا 18 سال حضور دارند و  سرپرستان تيم هاي اعزامي به تهران درهتل اوين مستقر مي شوند.

ادامه مطلب ...
 
صفحه 1 از 3