اخبار برگزیده عناوین برگزیده خبری فرود بر تیتان / ویدیو


فرود بر تیتان / ویدیو

بدون شک یکی از مهمترین و به یادماندنی ترین لحضات در تاریخ علم نجوم را می توان لحضه ورود و نشست کاوشگر هویگنس بر سطح تیتان (بزرگترین قمر سیاره زحل) دانست. در این ماموریت مدارگرد کاسینی و کاوشگر هویگنس به صورت یک مجموعه دوتایی و در تاریخ 15 اکتبر 1997 از زمین به سوی تیتان پرتاب شدند. در تاریخ 24 دسامبر 2004 مدارگرد کاسینی از کاوشگر هویگنس جدا شده و ماموریت خود را آغاز نمود. پس از گذشت مدت زمانی در حدود 8 سال سرانجام در تاریخ 14 ژانویه 2005 کاوشگر هویگنس به تیتان رسیده و با موفقیت بر سطح این قمر فرود آمد.

هویگنس به گونه ای طراحی شده بود که در زمان عبور از اتمسفر تیتان  و همچنین مدت زمان کوتاهی در سطح قمر به جمع آوری و ارسال داده ها بپردازد. این کاوشگر در حدود 90 دقیقه پس از فرود به ارسال داده پرداخت و این ماموریت یکی از موفقیت آمیزترین ماموریت های فضایی تا به امروز بوده است. همچنین تیتان تا به امروز دورترین جرمی به شمار می آید که یک کاوشگر موفق به فرود بر روی آن شده است. در ادامه این مقاله ویدیوی فرود را می توانید مشاهده نمایید.

 

 

Download Video: HTML5 Video Player by VideoJS

اگر قادر به مشاهده ویدیو نیستید و یا از اینترنت هایی با سرعت پایین استفاده می کنید می توانید فایل مربوطه را از طریق لینک زیر و به طور مستقیم دانلود نمایید. برای دانلود ویدیو اینجا کلیک نمایید. )

پس از يک سفر فضايي بي همتا، کاوشگر اروپايي Huygens با يک فرود موفقيت آميز بر سطح تیتان (تایتان) قمر سياره زحل نشست. اين قمر اسرارآميز که تيتان نام دارد براي سالها اخترشناسان را شگفت زده نموده است. هويگنس در تاريخ 14 ژانويه 2005 موفق به فرود بر سطح تيتان گشت. در ویدیوی بالا می توانید شبیه سازی کامپیوتری مراحل پرتاب تا فرود را مشاهده کنید.

 


 

Download Video: HTML5 Video Player by VideoJS

اگر قادر به مشاهده ویدیو نیستید و یا از اینترنت هایی با سرعت پایین استفاده می کنید می توانید فایل مربوطه را از طریق لینک زیر و به طور مستقیم دانلود نمایید. (  برای دانلود ویدیو اینجا کلیک نمایید. )

ویدیوی بی نظیری که در بالا مشاهده می کنید از داده های جمع آوری شده در طول ماموریت هویگنس در تیتان ساخته شده است. این فیلم در واقع خلاصه ای 5 دقیقه ای از عملیات 4 ساعته ضبط شده توسط دوربین DISR  هویگنس است (سرعت نمایش: 40 برابر زمان واقعی در زمان فرود و 100 برابر پس از فرود موفقیت آمیز ). همچنین کلیه شرایط و جزئیات فرود نیز در ویدیو قابل مشاهده است.

 


 

جهت اطلاعات بیشتر پیرامون تیتان از مقالات زیر استفاده نمایید:

زندگی در تیتان چگونه است؟

جدیدترین داده های بدست آمده از تیتان

تازه هایی از اتمسفر تیتان

 

(هرگونه استفاده از این مطلب تنها با ذکر سایت نجوم ایران و لینک به این مقاله مجاز است)

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه و تالیف از شیوا خسروی